Toch geen tijdelijke verhuur in Tuinstadwijk?

20 januari 2009

Toch geen tijdelijke verhuur in Tuinstadwijk?

SP-raadslid Louk Rademaker heeft vanavond in de gemeenteraad vragen gesteld over leegstand in de Tuinstadwijk. Woningcorporatie De Sleutels wil delen van de wijk slopen en laat daarom nu al woningen leeg staan. Dat is echter in strijd met de afspraak: geen leegstand voordat de toekomst van de wijk duidelijk is. Die afspraak werd vanavond bevestigd door wethouder Van Woensel. Rademaker (SP): “Het is daarom zeer waarschijnlijk dat de gemeente volgende week de aanvraag voor tijdelijke verhuur niet goedkeurt.”
De woningen in de Tuinstadwijk

In het najaar van 2008 maakte woningcorporatie De Sleutels haar ‘voorkeursscenario’ bekend voor de Tuinstadwijk. Pas tegen de zomer wordt er een definitief besluit genomen over de toekomst van de wijk.

Uit antwoorden op vragen van de SP bleek dat de corporatie woningen nu al leeg wil laten staan en tijdelijk wil verhuren. Bij tijdelijke verhuur hebben bewoners geen huurbescherming en kunnen ze makkelijker uit hun woning gezet worden. De SP heeft zich altijd fel verzet tegen deze praktijken, en dat heeft er in 2007 toe geleid dat de raad zich hiertegen uitsprak. Maar in dit geval leek deze afspraak geschonden te worden.

Gelukkig bevestigde wethouder Van Woensel, na vragen van de SP in de raadsvergadering, dat het gemeentebestuur zich wel aan eerdere afspraken zal houden. Daarmee suggereerde hij dat het college de aanvraag voor tijdelijke verhuur niet zal goedkeuren. Volgende week dinsdag neemt het college het definitieve besluit.

SP en GroenLinks: Geen tijdelijke verhuur in Tuinstadwijk (Nieuwsbericht 28 november 2008)
Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389