Raad laat Vrijplaats weer vallen

15 maart 2009

Raad laat Vrijplaats weer vallen

Afgelopen donderdag is in de gemeenteraad gediscussieerd over een voorstel (motie) van de SP, mede ondertekend door Stadspartij Leiden Ontzet, Leefbaar Leiden en D66 om de Vrijplaats Koppenhinksteeg 2 maanden de tijd te geven. Bovendien zou het college in de tussentijd geen onomkeerbare stappen mogen nemen. Het college wil namelijk het complex zo snel mogelijk verkopen aan een hoogste bieder. De SP vroeg daarnaast het college met de Vrijplaats te spreken over hun nieuwe voorstel. Het college weigerde en de motie werd verworpen door PvdA, GroenLinks, VVD,CDA en ChristenUnie. “Dat is de zoveelste keer dat vroegere voorstanders van de Vrijplaats hen nu laten vallen en dat allemaal vanwege coalitiebelangen,” aldus raadslid Eva de Bakker.

De SP-motie beoogde het voorstel en bod van de Vrijplaats een serieuze kans te geven. “Dat is het minste wat een gemeente kan doen, als je bedenkt dat organisaties er al 40 jaar zitten. De gemeente heeft nog nooit onderhoud aan de panden gepleegd, maar de Vrijplaats heeft wél om investeringen gevraagd welke ze met eigen geld hebben uitgevoerd,” zegt De Bakker. “Bovendien hebben zij de benodigde vergunningen, op aanwijzing van de gemeente. En zijn in het recente verleden toezeggingen gedaan en afspraken over legalisering gemaakt.”

De Vrijplaats formuleert hun voorstel als volgt:
De Stichting Vrijplaats Koppenhinksteeg heeft het college voorgesteld om de renovatie van het complex zelf te financieren en de panden ten behoeve van de verschillende Vrijplaatsorganisaties te gaan beheren. De stichting deed dit voorstel in nauwe samenspraak met De Verandering, een Utrechts adviesbureau dat veel ervaring heeft met vergelijkbare projecten. De stichting en de Verandering komen begin mei met een gedetailleerde uitwerking en financiële onderbouwing van dit scenario. Wanneer daaruit blijkt dat renovatie in eigen beheer financieel mogelijk is, dient het legalisatieproces volgens ons en de indieners van de motie alsnog te worden voltooid. (lees hier meer)

“In een bizarre week waarin wethouder Witteman eigenlijk op had moeten stappen en het vertrouwen in de Leidse politiek na verscheidene andere debacles toch al zo gehavend is, handelt dit college uiterst onbetrouwbaar op dit gevoelige dossier van de Vrijplaats Koppenhinksteeg,” vervolgt De Bakker, “Niet alleen de Vrijplaats is ontevreden, maar ook het bestuur van de wijkvereniging Pancras-West. Zij is een tegenstander van de Vrijplaats, maar vindt dat zij onvoldoende serieus genomen wordt door het college. Het is zuur om te merken dat de verantwoordelijk wethouder Van Woensel (VVD) wel meteen contact opneemt met de voorzitter van de Vrijplaats, maar nog steeds weigert met de vrijwilligers van de Vrijplaats te spreken. Blijkbaar worden inwoners van Leiden niet gelijk behandeld door het college en dat rekent de SP de burgemeester en wethouders erg aan.”

Aanstaande dinsdag is er een debat in een raadscommissie over andere locaties voor de Vrijplaats, wat gehouden wordt in de raadzaal van het Stadhuis vanaf 19:30 uur. Daarover later meer!

Eva de Bakker, edebakker@sp.nl, 06-14040592
Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389