Ook Katwijk en Noordwijk zien RijnGouwelijn niet zitten

11 april 2009

Ook Katwijk en Noordwijk zien RijnGouwelijn niet zitten

Het standpunt van Noordwijk - ze willen de RijnGouwelijn niet verder dan tot Estec - was al langer bekend. Van Katwijk wisten we dat de politiek de RijnGouwelijn in elk geval niet over de tramstraat wilde. In beide gemeentes wordt nu druk gedebatteerd over de 'Milieu Effect Rapportage' over de RGL-West (van Leiden naar Katwijk en Noordwijk). Daarin valt te lezen dat de RGL voor beide gemeentes meer nadelen dan voordelen heeft. Vooralsnog durven zowel de gemeenteraad als het college van Burgemeester en Wethouders van Noordwijk, en de gemeenteraad van Katwijk wél nee te zeggen tegen de provincie. De PvdA, GroenLinks en ChristenUnie in Leiden durfden dat eerder niet, en ook het CDA in Leiden is inmiddels 'om', in ruil voor een wethoudersplaats. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Als de Leidse politieke partijen niet zo laf waren geweest, hadden we nu samen met Katwijk en Noordwijk en waarschijnlijk ook andere gemeentes tegen de RijnGouwelijn kunnen strijden. Als de RijnGouwelijn nu niet doorgaat is dat in elk geval niet dankzij de Leidse politiek”. De SP-fractie in de provincie Zuid-Holland heeft al opgeroepen de voorbereidingen voor de RGL te staken.

trams in Katwijk rond 1960

Milieu Effect Rapportage

Een 'MER' is een belangrijk rapport, dat bij elk groot infrastructureel project gemaakt moet worden. Er wordt onder andere in uitgezocht wat verschillende varianten kosten en opbrengen, wat de gevolgen zijn voor het milieu en de leefomgeving, en of het voorgestelde project eigenlijk wel beter is dan alleen de bestaande situatie een beetje aanpassen.

In het lijvige rapport valt onder andere te lezen dat er niet of nauwelijks reizigers bij zullen komen in het openbaar vervoer als de RGL-West wordt aangelegd, zélfs als de RGL-Oost er al zou liggen. Dat komt omdat de RGL zo duur is in exploitatie (de lopende kosten), dat de provincie flink moet snijden in het busnetwerk. In Noordwijk heeft men liever 'fijnmazig' openbaar vervoer dan één lijn naar Leiden, die er ook nog eens langer over doet dan de bestaande snelbus.

In Katwijk maakt men zich grote zorgen over de 'inpasbaarheid'. De RGL is geen gewone tram, maar een sneltram die gemaakt is om zich tussen treinen te kunnen bewegen, en dus een stuk groter en zwaarder.

Gek genoeg is er voor de RGL-Oost (van Gouda via Alphen door Leiden) géén MER. Het bestuur van de provincie Zuid-Holland heeft altijd volgehouden dat dat niet nodig was. De documenten waar ze dat op baseren wilden ze zelfs na een verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur niet vrijgeven. De SP heeft het donkerbruine vermoeden dat de provincie het gewoon niet wil, omdat dan zou blijken dat RGL een veel te dure manier is om minder mensen naar Leiden te brengen.

De belangenvereniging voor reizigers openbaar vervoer, ROVER, heeft er onlangs nog op gewezen dat het niet alleen zo is dat de MER over de RGL-West een weinig rooskleurig beeld schetst van de gevolgen van de RGL, maar ook dat het rapport waarschijnlijk sowieso niet voldoet, omdat de toch al niet rooskleurige vervoerscijfers moeilijk te controleren, en waarschijnlijk te optimistisch zijn. Daarover heeft nog een discussie gewoed in het Leidsch Dagblad tussen ROVER en de Zuid-Hollandse gedeputeerde Asje van Dijk. Van Dijk beweerde daarin dat de vervoerscijfers juist niet optimistisch genoeg zijn! Hij onderbouwde dat door te zeggen dat de zogenaamde 'railbonus' vergeten zou zijn. De 'railbonus' betekent dat meer mensen van het openbaar vervoer gebruik zouden maken als het met een tram is in vergelijking met een bus. De railbonus bleek echter wel degelijk verwerkt te zijn in het rapport.

Binnenkort is in Katwijk een besloten bijeenkomst, waarin zonder controle van de pers of het publiek de gedeputeerde zal proberen raad en college van gedachten te doen veranderen. De gemeente Noordwijk vergadert 22 april verder over de RGL.

RGL van de baan?

Voor de gemeente Leiden geldt nog steeds: geen RGL-Oost zonder RGL-West. Nu is dus een goed moment om de stekker uit dit project te trekken. De SP-Zuid-Holland heeft daartoe al opgeroepen. Er is ook nog steeds geen rijksfinanciering voor de RGL-West.

Bovendien moet de provincie de komende tijd met de billen bloot over de werkelijke exploitatie-kosten van de RGL, want dan willen ze dat gaan 'aanbesteden'. Het is bekend dat die kosten door de provincie veel te laag worden weergegeven.

Zie ook de site van geentramdoornoordwijk.nl
Mocht u geïnteresseerd zijn in de MER, dan kunt u die downloaden van de site van de gemeente Katwijk, of opvragen bij ondergetekende. Het hele rapport is 226 MB groot, en om die reden niet hier direct te downloaden.
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822