Jaarrekening 2008

8 juli 2009

Jaarrekening 2008

De SP besteedde bij het grote raadsdebat over de jaarrekening (de eindafrekening over 2008) veel tijd aan de toestand van het bestuur en de gemeente. Het vertrouwen van de inwoners van Leiden in de gemeente heeft volgens de cijfers in de jaarrekening een historisch dieptepunt bereikt, en de toestanden rond Het Warenhuis en de mogelijke privatisering van de vuilnismannen laten zien in wat voor belabberde staat het gemeentelijk apparaat en vooral de leiding ervan is. De SP heeft daar een aantal wijzigingsvoorstellen over ingediend, waarover u later meer kunt lezen. Lees hieronder de speech van fractievoorzitter Antoine Theeuwen.

Voorzitter,

De SP kijkt op twee manieren naar de jaarrekening. Ten eerste ligt de vraag voor: is het een goed opgestelde jaarrekening? Daarover kunnen we zeggen dat er inderdaad verbetering zit in het proces, zowel als in het geleverde produkt, de jaarrekening zelf, waarvoor onze complimenten.

Maar de tweede vraag die wij ons moeten stellen is: heeft het stadsbestuur het in 2008 goed gedaan? Daarvan stellen wij vast dat dat niet het geval is.

Een van de hoofdthema’s die daarbij in het oog springt zijn de resultaten van het versterken van vertrouwen van burgers in het gemeentebestuur met gebruikmaking van de open bestuursstijl. Daarvan kunnen we vaststellen dat het percentage van de inwoners van Leiden dat het functioneren van de gemeenteraad als goed of redelijk beoordeelt zich op het laagste niveau sinds jaren bevindt en hetzelfde geldt voor het functioneren van het college. Als oorzaken worden genoemd de besluitvorming rondom de RGL, de raad luistert niet naar burgers, het college belooft veel maar doet niets en er wordt onduidelijk en niet consistent beleid gevoerd.

De kloof tussen politiek en inwoners van de stad is groter geworden terwijl het streven juist was om deze afstand te verkleinen. De SP vraagt zich dan ook af wat het college hieraan denkt te doen? Heeft het college wel in de gaten dat de bestuurstijl het afgelopen jaar juist verslechterd is? Dat zowel de samenwerking met burgers als ook met de raad en het eigen ambtenarenapparaat verslechterd is. Wat gaan het college en de collegedragende partijen hieraan doen?

Dat het niet goed gaat met de organisatie is evident, als we kijken naar ziekteverzuimcijfers: Bij stedelijk beheer 12,2%, bij handhaving 12,8%, bij HRM en communicatie 11,1 % bij huisvesting & ICT services 11,5%.

Dames en heren, dit soort cijfers liegt er niet om. Deze werknemers van de gemeente hebben niet allemaal last van de mexicaanse griep maar zitten in een werkomgeving die demotiverend en ziekmakend is.

Dit is begrijpelijk als we zien dat de ene inefficiënte reorganisatie opgevolgd wordt door de andere. “Anders werken” is een mislukking geworden en heeft niet geleid tot anders werken maar enkel tot 'ergens anders werken'. De beoogde cultuuromslag heeft gefaald en de reorganisatie heeft het niet gered tot op de werkvloer, alleen het management gelooft er nog in. Vervolgens zijn we nu bezig met de “Regierol” waarbij de intentie om er zelf voor te zorgen dat er binnen de gemeente goed bestuurd en gemanaged wordt en bedrijfsmatig en efficiënt gewerkt wordt lijkt te zijn losgelaten. We gaan nu onze problemen en onze verantwoordelijkheden op afstand zetten met alle gevolgen van dien. Dat we daarbij straks een rechtszaak moeten gaan voeren tegen onze eigen Ondernemingsraad onderstreept alleen maar dat we op de verkeerde koers zitten

Een derde signaal is de continue overschrijding op inhuur derden. Een teken dat de organisatie niet “in control” is en dat te weinig gedaan wordt aan het effectief managen en opleiden van onze eigen mensen. Wat de SP daarbij niet begrijpt is dat het totale bedrag aan extra inhuur op 13,9 miljoen gesteld wordt terwijl bij de dienst stedelijk beheer op een budget van 40 miljoen al meer dan 13 miljoen externe inhuur te vinden is. In navolging van de accountant en de commissie van de rekeningen lijkt het me daarom goed dat de raad het college oproept om in deze situatie verbetering te brengen. Daarvoor hebben we 3 moties.

Tenslotte dan nog wat beter nieuws, en dat over Werk en Inkomen. Zoals de SP al eerder gemeld heeft aan de raad zijn we veel beter te spreken over de ontwikkelingen op dit terrein en dan met name de plannen zoals die door het college opgesteld zijn t.a.v. de arbeidsmarkt in crisistijd. Dat onderwijs hierbij een steeds grotere rol speelt in het verschaffen van perspectief is een goede ontwikkeling die we graag bekrachtigd zouden zien in de missie van de doelenboom voor het programma werk en inkomen. Hiervoor dienen wij een amendement in.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071-5215130