Onduidelijkheid over RijnlandRoute

8 november 2009

Onduidelijkheid over RijnlandRoute

Onlangs werd bekend dat minister Eurlings van plan is flink mee te betalen aan de RijnlandRoute, de vierbaanssnelweg tussen de A4 en de A44 en verder naar Katwijk. Het besluit moet echter nog wel door de ministerraad worden goedgekeurd. Het is nog onduidelijk of de provincie de overige 422 miljoen kan opbrengen, en of dat bedrag genoeg is. De SP in Zuid-Holland heeft om opheldering gevraagd. Wat de politiek in Leiden wil is ook onduidelijk. Onlangs stuurde de Leidse politiek een brief aan de provincie, waarin gesteld werd dat een niet verdiepte weg langs de Stevenshof onacceptabel is. Maar kort daarna maakte het college van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks bekend een deel van het NUON-geld te willen uitgeven aan de RijnlandRoute.

De provincie heeft een voorkeur voor de goedkoopste variant, en waarschijnlijk ook geen geld voor een duurdere. Door nu al geld apart te zetten laten de collegepartijen zien dat het zogenaamde 'onacceptabele' tracé in werkelijkheid gewoon gesteund wordt. De brief leek dus niet zozeer bedoeld voor de provincie, als wel voor de 'kiezers' in de Stevenshof.

Namens de SP in Zuid-Holland heeft statenlid Erik Maassen gevraagd wat Gedeputeerde Staten nu eigenlijk wil. Maassen is vooral erg benieuwd welke variant is gekozen. “Dat houdt iedereen natuurlijk bezig. Wil de provincie nog steeds een vierbaanssnelweg langs de Stevenshof en dwars door Voorschoten, of is er gekozen voor een betere variant?” Maassen is verbaasd over het hoge totaalbedrag: “Vorig jaar viel het zogenaamde ‘Korte Vliettracé’ af omdat het te duur was. Dat was een heel goed alternatief, waar weinig mensen last van zouden hebben. Dat tracé was goedkoper dan de 844 miljoen waar nu over wordt gesproken.”

Zie ook het artikel op de site van de SP Zuid-Holland
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822