SP: ringweg is veel te duur

22 november 2009

SP: ringweg is veel te duur

Binnenkort wil de gemeenteraad een besluit nemen over de Ringweg Oost, voorheen de Kanalenroute geheten. Aan die deels nieuwe weg zitten veel haken en ogen, niet in de laatste plaats het kostenplaatje. De weg met een tunnel onder De Zijl kost naar schatting 165 miljoen euro. Het zou het duurste project zijn waaraan Leiden ooit is begonnen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft haast met de Ringweg Oost, want die maakt deel uit van de RijnGouweLijn-deal met de provincie Zuid-Holland.

SP-raadslid Julian van der Kraats: “Zonder RijnGouweLijn is deze weg niet nodig. De gemeenteraadsleden moeten bij zichzelf te rade gaan of ze echt bijna 200 miljoen euro over hebben voor de RijnGouweLijn en de Ringweg Oost. Er zijn véél goedkopere plannen om Leiden bereikbaarder te maken, die ook veel sneller gerealiseerd kunnen worden. Gezien alle bezuinigingen, nu en in de toekomst, is dit een volkomen onverantwoorde keuze. De gemeente zou er beter aan doen te investeren in de sociale structuur van deze stad, en in maatregelen die onze stad groener en duurzamer maken.”

Haastige spoed...

Het college wil dat de gemeenteraad nog voor het eind van het jaar een 'kaderbesluit' neemt. Als de gemeenteraad dat doet, wordt ruim 22 miljoen beschikbaar gesteld om aan de slag te gaan. Enkele jaren later zou een uitvoeringsbesluit volgen, waarbij de rest van het bedrag beschikbaar wordt gesteld.

De SP vindt niet alleen dat de 165 miljoen beter besteed kan worden, maar ook dat de financiering wankel is. Van der Kraats: “Je ziet de gemeente keer op keer bezuinigen, omdat er niet genoeg geld zou zijn. Nog geen twee weken geleden is er weer een half miljoen per jaar op welzijn bezuinigd, en dat in tijden van economische malaise. Ik geloof dan ook niet dat de gemeente Leiden wel opeens 165 miljoen zou kunnen ophoesten zonder hele grote gevolgen voor de rest van de gemeentefinanciën”.

De SP stelt vraagtekens bij de kosten en de financiering. Van der Kraats: “Dit is het duurste project ooit voor de gemeente Leiden. Ik hoop dat de gemeenteraad verstandig genoeg is om een second opinion naar de kosten en de financiering te laten uitvoeren vóór het definitieve besluit. Als er iets onverstandig is, dan is het wel om zo'n enorm bedrag uit te geven zonder goed te weten waar je aan begint”.

Onduidelijkheid over 'tijdelijke' ringweg

De Ringweg is 'nodig' omdat er met RijnGouweLijn geen auto's meer over de Hooigracht kunnen. Als de bouw daarvan begint, zou er een tijdelijke ringweg komen, met één rijrichting over de Sumatrastraat, en één over de Zijldijk. Maar de Zijldijk is op dat moment niet beschikbaar als er ter plekke een tunnel wordt gebouwd. Tijdens een 'voorlichtingsbijeenkomst' voor raadsleden van Leiden en Leiderdorp enkele dagen geleden werd duidelijk dat “nog uitgezocht moet worden” hoe het verkeer door de 30km-zône in Leiderdorp geleid zou moeten worden. Eerder had het college van Leiden al met de provincie afgesproken dat de Breestraat desnoods opengesteld wordt voor autoverkeer. In de Kooi vreest men een variant waarbij het verkeer in twee richtingen door de Sumatrastraat geleid wordt.

Milieuvervuiling

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst werden de raadsleden getrakteerd op geruststellende cijfertjes: met de Ringweg Oost zou de luchtvervuiling over de hele route minder worden! Zelfs op de Rietschans in Leiderdorp, waar grofweg drie keer zo veel verkeer zou komen te rijden. De cijfertjes bleken gebaseerd te zijn op de veronderstelling dat de 'achtergrondvervuiling' zo veel minder zou worden, dat het extra verkeer niet uit zou maken.

Met de cijfers over de geluidstoename was blijkbaar minder makkelijk te sjoemelen, want die cijfers gaven aanleiding om te besluiten tot onteigening en sloop van tenminste één en misschien drie woningen aan de Hoge Rijndijk. Ook moeten er her en der 3 meter hoge geluidsschermen komen. Bij de school aan de Rietschans in Leiderdorp bijvoorbeeld zou er één voor de deur moeten komen, tenzij er een 'andere oplossing' bedacht wordt. Ook voor de flat aan de Rietschans is nog geen oplossing bedacht.

Dat er geen doorgaand autoverkeer meer over de Hooigracht zou rijden scheelt ter plekke natuurlijk wel heel veel luchtvervuiling. De vraag zou moeten zijn of de weg voor Leiden als geheel een vooruitgang is. Aangezien het kruispunt Kanaalweg – Hoge Rijndijk wel eens voor grote opstoppingen kan zorgen, en aangezien er voor allerlei bestemmingen flink omgereden zal moeten worden, is dat nog maar de vraag.

Overige problemen

Voor de weg zal een aantal huizen en een aantal bedrijven uitgekocht dan wel onteigend moeten worden. Maar de grootste problemen blijven de financiën. Van der Kraats: “Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst bleek dat de gemeente nog geen rekening houdt met de afschrijving van de weg. Op zo'n bedrag gaat het al gauw om 2 á 3 miljoen euro per jaar. En dan is er nog een half miljoen per jaar voor de 'exploitatie' van de tunnels. Daar komt vast nog wel meer bij. De SP wil weten hoe veel de weg de stad per jaar in totaal kost. Bovendien heeft de gemeente Leiden al grote problemen met het betalen van de grote projecten die nu al op stapel staan. De gemeente moet realistisch zijn, als iets te duur is gaat het gewoon over.”

Zie ook dit eerdere artikel voor meer achtergrondinformatie over de Ringweg Oost
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822