SP daagt gemeente wegens staatssteun

11 december 2009

SP daagt gemeente wegens staatssteun

Louk Rademaker en Eva de BakkerDe SP-raadsleden Louk Rademaker en Eva de Bakker zijn naar de rechter gestapt omdat de gemeente Leiden weigert de verkoop van vier panden aan de Hooglandse Kerkgracht en de Koppenhinksteeg in Leiden stil te leggen. Deze panden zijn 150.000 euro verkocht en de SP verdenkt de gemeente van onrechtmatige staatssteun. Om de verkoopprocedure stil te leggen rest niets anders dan naar de rechter stappen, aldus de Leidse SP.

Eerder diende Louk Rademaker al een klacht in bij de Europese Commissie. De Commissie is inmiddels een onderzoek gestart naar de staatssteun. Het college van Burgemeester en Wethouders wil echter dat onderzoek niet afwachten en weigert de verkoopprocedure stil te leggen. “Ons rest niets anders dan naar de rechter te stappen,” aldus Rademaker. “Het college dramt de verkoop door. Om aan te tonen dat de deal met de projectontwikkelaar niet door de beugel kan hebben we een advocaat in de arm genomen. De Europese Commissie heeft ons specifiek op die mogelijkheid gewezen.”

Over raadsleden die tegen de eigen gemeente een rechtszaak aanspannen is weinig bekend. De procedure die de SP-Leiden nu inzet kan daarom rechtsvorming in de hand werken en een signaal geven aan andere gemeenten in Nederland.

De staatssteunzaak die de SP voor de rechter laat komen wordt behandeld bij het kort geding dat de gemeente aanspant tegen de Vrijplaats Koppenhinksteeg. Hoewel de zaak van de SP gaat over een deal tussen de gemeente en een projectontwikkelaar, zullen op verzoek van gemeente Leiden de zaken gezamenlijk worden behandeld. De staatssteunvraag is een “eis in reconventie” geworden binnen het kort geding van de gemeente, waarmee zij toestemming vraagt de panden te ontruimen.

Het kort geding dient op woensdag 16 december om 13:30 uur in de rechtbank te Den Haag en is voor publiek toegankelijk.

Eva de Bakker: edebakker@sp.nl of 06 14040592 of Louk Rademaker: lrademaker@tomaatnet.nl of 06 25563389
De klacht bij de Europese Commissie
De reactie van de Europese Commissie waarin zij aanraadt naar de rechter te stappen