Raad akkoord met Ringweg Oost

8 januari 2010

Raad akkoord met Ringweg Oost

Julian van der KraatsEen ruime meerderheid van de raad stemde vanavond in met het uitgeven van de eerste pakweg 25 miljoen euro aan de Ringweg Oost. Later volgt nog een besluit om de overige (minstens) 140 miljoen beschikbaar te stellen. Daarmee is het project het duurste project waaraan Leiden ooit is begonnen. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Deze Ringweg is geen echte ringweg, maar een lapmiddel voor de negatieve gevolgen van de RijnGouweLijn. Als de Hooigracht niet meer beschikbaar is door de komst van de RGL heeft dat wel tot gevolg dat mensen voor bestemmingen binnen Leiden straks via Leiderdorp om moeten rijden”.

Er waren verschillende wijzigingsvoorstellen van allerlei partijen. De SP steunde geen enkel wijzigingsvoorstel dat geld kostte, omdat de ware kosten pas bij het definitieve besluit duidelijk zijn. Dan zal de SP opnieuw de afweging maken.

De SP was wel mede-indiener van een voorstel voor een second opinion. Bij het duurste project ooit is dat geen overbodige luxe. De SP tekende ook mee met een voorstel dat opriep om een tijdelijke ringweg niet in twee richtingen over de Sumatrastraat toe te laten. Dat wijzigingsvoorstel is aangenomen.

Zie ook dit eerdere artikel over de Ringweg Oost
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822