Emile Roemer nieuwe fractievoorzitter SP

7 maart 2010

Emile Roemer nieuwe fractievoorzitter SP

Emile Roemer in LeidenEergisteren werd bekend dat Emile Roemer de nieuwe fractievoorzitter van de landelijke SP is geworden. Hij is ook beschikbaar als lijsttrekker voor de landelijke verkiezingen van 9 juni aanstaande. Roemer is de afgelopen periode twee maal in Leiden geweest, bij stakingen van buschauffeurs voor behoud van hun CAO. Bovendien heeft hij in de Tweede Kamer opgeroepen Leiden “te ontzetten” van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland en hun RijnGouweLijn.

Roemer is al 30 jaar aktief voor de SP, waaronder 8 jaar als raadslid in Boxmeer, vele jaren als afdelingsvoorzitter, 4 jaar als wethouder en loco-burgemeester, en 3 jaar als Kamerlid. Als Kamerlid streed hij o.a. tegen de filebelasting en voor beter en goedkoper openbaar vervoer.

In 2008 riep hij minister Eurlings op om Leiden te ontzetten van Gedeputeerde Staten en hun RijnGouweLijn: "U heeft de unieke kans om te bewijzen dat niet alle CDA’ers lak hebben aan de wil van het volk. Stop de Gedeputeerde Staten, die denken dat zij – ondanks een referendum – beter denken te weten wat de bewoners van Leiden willen, dan de bewoners zelf!".

Zie ook het artikel over het Leids Ontzet op de site van de landelijke SP.
Zie verder het verslag op de site van de SP, en de aflevering van Pauw en Witteman met Emile Roemer