Leiderdorp zet streep door Ringweg Oost

2 maart 2010

Leiderdorp zet streep door Ringweg Oost

Gisteren werden in een extra raadsvergadering in Leiderdorp de plannen voor een Ringweg Oost alsnog naar de prullenbak verwezen. Wethouder Glasbeek (PvdA) deed vlak voor de verkiezingen nog een ultieme poging het project erdoor te frommelen, nadat het eerder al was afgewezen. Hij gebruikte daarbij veel bangmakerij, over de provincie die Leiden zou helpen een stuk Leiderdorp te annexeren om de Ringweg mogelijk te maken. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: "Als er bangmakerij gebruikt wordt om een project 'aan te prijzen' weet je al genoeg. Dan is het gewoon een slechte deal. De Leiderdorpse raad heeft groot gelijk om zich niet te laten opnaaien". Alleen de PvdA en het CDA van Leiderdorp waren onder de indruk van de dreigementen.

Als de Ringweg Oost niet doorgaat, is de RijnGouweLijn in Leiden ook niet mogelijk. Want de RGL maakt doorgaand verkeer over de Hooigracht onmogelijk. Zonder nieuw asfalt komt de stad dan op slot te staan.

Loze dreigementen

Eerder riep het Leidse college op tot 'bestuursdwang' en annexatie als Leiderdorp niet mee zou werken. In een door de SP Zuid-Holland aangevraagd spoeddebat bleek de provincie daar echter niet toe bevoegd. Van der Kraats: "De dreigementen waar de Leiderdorpse PvdA en CDA voor zijn gezwicht zijn dus precies dat: dreigementen. Angst is een slechte raadgever, en hoort niet thuis in de politiek. Helaas maken vooral de PvdA en het CDA er zowel in Leiden, Leiderdorp als de provincie Zuid-Holland er een gewoonte van om juist met dreigementen politiek te bedrijven. De SP vindt dat triest en onverstandig."

Zie ook dit eerdere artikel
Zie ook de site van de SP Zuid-Holland
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822