“Vrijplaats Vrouwenkerkhof: op hoop van zegen”

6 december 2010

“Vrijplaats Vrouwenkerkhof: op hoop van zegen”

De gemeenteraad van Leiden heeft besloten dat de Vrijplaats (voorheen Vrijplaats Koppenhinksteeg) panden aan het Vrouwenkerkhof en de Dolhuissteeg mag kopen. In maart 2009 besloot de raad al dat de Vrijplaats een alternatief moest krijgen. Dankzij constructieve gesprekken van gemeente en de vrijwilligers van de Vrijplaats is er dan eindelijk zicht op een nieuwe plek. Raadslid Eva de Bakker (SP): “Helaas wordt de vis duur betaald.”

In de voorafgaande commissievergadering besloot een meerderheid dat de panden aan het Vrouwenkerkplein volgens marktprijzen moesten worden verkocht en dat de Vrijplaats geholpen zou worden met een tegemoetkoming in de kosten. Tijdens het debat in de gemeenteraad wilden de VVD, PvdA, CDA, Leefbaar Leiden en de ChristenUnie dit niet meer. De raad besloot dus in meerderheid dat de panden te koop worden aangeboden tegen de marktprijs, zonder subsidie. Een taxatie wijst uit dat er 5 ton euro voor gevraagd kan worden.

“Het is een vreemde gang van zaken waarbij oneigenlijke argumenten worden gebruikt,” zegt De Bakker. “De gemeente verdient sowieso op de verkoop van de panden. Ze staan al jaren leeg en te verkrotten. Uit diezelde taxatie blijkt dat de panden niets waard zijn. Bovendien is de taxatie uitgegaan van sloop en commerciële nieuwbouw, dat is nu volstrekt niet aan de orde.” De Vrijplaats gaat de panden renoveren, zorgt dat ze in historische staat worden hersteld en in het karakter van het plein passen, zoals de buurt graag wil. Daarnaast zullen de panden een monumentenstatus krijgen.

Volgens de SP klopt er nog meer niet. “De gemeente verkoopt regelmatig panden onder de zogenaamde marktwaarde,” zegt De Bakker. “Als de gemeente de Grondprijzennota volgt dan kan zij een uitzondering maken voor maatschappelijk en sociaal-culturele organisaties, en dat is de Vrijplaats.” Voorbeeld van een pand dat onder de marktwaarde zijn verkocht zijn bijvoorbeeld het Weeshuis op de Hooglandse Kerkgracht. Ook was de gemeente van plan de voormalige plek van de Vrijplaats aan de Koppenhinksteeg voor 1 euro te verkopen aan Woningstichting Ons Doel. “Bij deze panden werd de uitzondering wel gemaakt, dus waarom nu niet?” vraagt De Bakker zich af. “

De panden van de oude plek van de Vrijplaats zijn heel goedkoop verkocht aan een marktpartij, voor slechts 150.000 euro. “Als je bedenkt dat die panden groter waren en in betere staat,” zegt De Bakker, “dan kan ik me niet voorstellen dat wethouder Van Woensel (VVD) vasthoudt aan de taxatieprijs van 5 euroton, die op verkeerde veronderstellingen is gebaseerd. Het was de VVD zelf die zei dat de panden krotten waren.”

“Het mooie is dat, wanneer de vrijwilligers van de Vrijplaats en wethouder Van Woensel eruit komen,” aldus De Bakker, “er waarschijnlijk helemaal geen subsidie nodig is. Al zal er goed over onderhandeld moeten worden. Feit blijft dat er een alternatieve plek moet komen, die opdracht heeft de gemeente uit te voeren.”

Zie de nieuwe site van de Sociaal-Culturele Vrijplaats
Meer informatie bij: Eva de Bakker, E: edebakker@sp.nl of T: 0614040592