D66, VVD en CDA willen meer geld uitgeven aan inhuur externen

4 juli 2012

D66, VVD en CDA willen meer geld uitgeven aan inhuur externen

D66, VVD en CDA willen meer geld voor de inhuur van dure adviseurs.Vanavond hebben de partijen D66, VVD en CDA gepleit om meer gemeenschapsgeld uit te geven aan de inhuur van extern personeel. De nieuwe D66-fractievoorzitter Mark Koek heeft een voorstel ingediend om de ‘Roemernorm’ af te schaffen. De Roemernorm stelt dat maximaal 10% van de uitgaven aan personeelssalarissen uitgegeven mag worden aan externen. SP-wethouder personeelszaken Roos van Gelderen protesteerde tegen het voorstel om de norm af te schaffen. Zij stelde juist dat de Roemernorm helpt om de organisatie scherp te houden om zo de kosten voor externe inhuur naar beneden te halen.
SP-raadslid Louk Rademaker: “D66, VVD en CDA tonen zich hier van hun slechtste kant. Terwijl de gemeente geconfronteerd wordt met miljoenentekorten stellen zij voor om meer geld te verkwisten aan dure adviseurs. Bij deze partijen is blijkbaar niet doorgedrongen dat we in tijden van crisis zuinig moeten zijn op elke euro.”
Het voorstel van D66 werd gesteund door VVD, CDA, Stadspartij Leiden Ontzet en Leefbaar Leiden, en kreeg daarmee een meerderheid.

Vorig jaar werd ongeveer 14% van de personeelslasten uitgegeven aan externe inhuur. Dat is veel lager dan het landelijk gemiddelde, maar nog niet zo laag als de Roemernorm van 10%. SP-wethouder Van Gelderen: “Vorig jaar hebben we afgesproken onder welke voorwaarden er externe inhuur mag plaatsvinden. Daarmee slaan we twee vliegen in een klap: aan de ene kant geef je minder geld uit aan dure externen en aan de andere kant is het beter voor je eigen personeel. Bij de volgende Bestuursrapportage in het najaar zullen we laten zien dat we al veel resultaten hebben geboekt op de inhuur externen.”

Hier kunt u een artikel lezen met meer informatie over de plannen van SP-wethouder Roos van Gelderen voor de verbetering van de externe inhuur.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389