SP Leiden ontevreden met begrotingsvoorstel

24 september 2012

SP Leiden ontevreden met begrotingsvoorstel

SP-raadslid Louk Rademaker ontevreden met begrotingsvoorstelVandaag heeft wethouder Robert Strijk een voorstel gepresenteerd voor de begroting van 2013. Daarin zitten opnieuw forse bezuinigingen als gevolg van rijksbezuinigingen en de financiële fouten van de gemeente Leiden. De SP constateert dat er twee majeure punten zijn waarop de begroting in strijd is met SP-uitgangspunten. Van de raadsbesluiten uit de perspectiefnota van afgelopen juli wordt alleen een SP-voorstel, om niet te bezuinigen op subsidies, niet overgenomen. Daarbovenop blijkt dat er een miljoen euro "over" is binnen het minimabeleid. "Dat is vreemd, want in december zijn er juist delen van het minimabeleid geschrapt omdat er zogenaamd geen geld was," aldus SP-woordvoerder financiën Louk Rademaker.

In juli heeft de gemeenteraad de "Perspectiefnota" vastgesteld, waarmee de raad financiële kaders meegeeft voor het opstellen van de begroting. Voor de SP is een belangrijk kader dat er niet bezuinigd wordt op subsidies voor zorg en welzijn. "Bij eerdere begrotingen is daar al fors op bezuinigd. Dat komt omdat onze SP-wethouder heel serieus omgaat met belastingcenten en altijd op zoek is naar efficiëntere besteding van subsidiegeld. Maar de bodem is daar nu bereikt, en daarom heeft de gemeenteraad in juli besloten niet verder te bezuinigen op subsidies. Het is dan ook vreemd dat het College nu opnieuw voorstelt om te bezuinigen op dezelfde subsidies," aldus SP-raadslid Louk Rademaker.

Ook het voorstel om de "onderuitputting Minimabeleid" te benutten om de begrotingsgaten te dichten stuit op weerstand bij de SP-fractie. Afgelopen december heeft de gemeenteraad besloten om meer in te zetten op financiële steun voor kinderen en gezinnen. Een aantal regelingen voor ouderen binnen het minimabeleid, zoals de woonlastenregeling die ongeveer 3 euroton kost, werd afgeschaft. SP-raadslid Rademaker: "Wethouder Jan-Jaap de Haan hield ons toen voor dat het niet anders kon omdat er niet genoeg geld was. Nu blijkt er een miljoen euro over te zijn! De Haan heeft wat uit te leggen, zeker omdat we in ons collegeakkoord hebben afgesproken niet te bezuinigen op het minimabeleid."

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389
Informatie over de Perspectiefnota: Perspectiefnota: SP beperkt bezuinigingen (Nieuwsbericht SP Leiden, 17 juli 2012)