Grote lijnen verkeersstructuur vastgesteld

20 december 2012

Grote lijnen verkeersstructuur vastgesteld

Bij de raadsvergadering van dinsdag jongstleden zijn de toekomstplannen voor het openbaar vervoer, het fietsverkeer en het autoverkeer vastgesteld. In het verleden waren er daarover flink tegengestelde meningen, en dus ook flinke strijd in en buiten de gemeenteraad. Nu echter de RijnGouweLijn vervangen is door het HOV-netwerk Zuid-Holland Noord en gepoogd wordt voor de Ringweg Oost een vorm te vinden die wel voldoende draagvlak heeft in Leiden en Leiderdorp, was er veel minder strijd. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Het is erg belangrijk dat er in Leiden nu genoeg overeenstemming is binnen de raad. Er konden in Leiden heel lang geen grote stappen gezet worden, omdat er geld en energie werd gestoken in controversiële plannen. Dat lijken we nu definitief achter ons te laten, en dat is mooi. Zeker als de plannen goed zijn!”

Fietsen

Voor de fiets zit er veel goeds in de plannen. De verbindingen met de regio worden beter, maar ook de knelpunten in de stad zelf worden niet vergeten. Fietsprojecten worden waar mogelijk naar voren gehaald.

Openbaar vervoer

Kern van het openbaar vervoer netwerk is het HOV-netwerk Zuid-Holland Noord, een betere verbinding met Utrecht en een regionaal netwerk van snelle en vaak rijdende bussen. Deze lijnen zullen vooral over de Hooigracht en Langegracht komen te rijden, maar wel pas als daar veel minder autoverkeer is. De bussen uit de wijken blijven door de Breestraat gaan.

Autoverkeer

Voor auto's is vooral de betrouwbaarheid van de verbinding belangrijk. Die wordt beter als er minder doorgaand verkeer in Leiden is. Natuurlijk helpt het ook om mensen te verleiden de fiets te pakken of het openbaar vervoer. Voor de regionale lijnen (het HOV-netwerk) is het nodig dat er minder verkeer over de Hooigracht en Langegracht gaan rijden, en daarvoor is een Ringweg Oost of een gelijkwaardige oplossing nodig. Daar gaat de gemeente Leiden samen met andere belanghebbende partijen aan werken.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822