Parkeerproblemen Transvaal aangepakt

31 december 2012

Parkeerproblemen Transvaal aangepakt

Tegelijk met de opening van de Morspoortgarage is er betaald parkeren ingesteld in de wijk Transvaal 1. De bedoeling was om eens en voor altijd af te rekenen met de enorme overlast van vreemdparkeerders in die wijk, zeker nu er een goed alternatief was voor de bezoekers van onze stad. Dat heeft heet goed gewerkt voor Transvaal I, maar het heeft er wel toe geleid dat de parkeeroverlast in Transvaal II en III behoorlijk uit de hand is gelopen. SP-raadslid Julian van der Kraats: “De gevolgen van de instelling van betaald parkeren in Transvaal I voor II en III zijn veel groter dan gedacht. Raadsleden van verschillende partijen hebben dat met eigen ogen geconstateerd. De SP heeft goed samengewerkt met de PvdA, GL en D66 om een snelle oplossing te vinden, en ook wethouder Strijk vond dat er snel een oplossing moest komen. Dat is bij de laatste raadsvergadering van het jaar gelukkig gelukt!”

De discussie over de parkeeroverlast in Transvaal II en III viel samen met een tussen-evaluatie van het experiment met de Blauwe Zones in Leiden. Daarbij wordt eigenlijk overal hetzelfde probleem geconstateerd als in Transvaal: de blauwe zones werken heel goed om parkeeroverlast op te lossen, maar die verplaatst zich voor een te groot deel naar de randen van de blauwe zones. De wethouder vond, met een meerderheid van de vakcommissie, dat de overlast aan de randen van de blauwe zones zo groot is, dat de proef niet afgemaakt wordt, maar dat die in de lente definitief geëvalueerd wordt en er op dat moment besloten wordt wat we na de proef gaan doen, om parkeren goed te reguleren in heel Leiden.

Het plan voor Transvaal is om een voorstel voor te bereiden dat betaald parkeren instelt in Transvaal II en een blauwe zone of betaald parkeren in Transvaal III. Dat komt ook overeen met een enquête die in de buurt is gehouden. Dat voorstel moet klaar zijn als ook de hierboven genoemde evaluatie klaar is. Raadslid Julian van der Kraats: “We moeten niet dezelfde fout maken als eerder, namelijk het probleem oplossen voor één wijk, en dan de wijken eromheen met dezelfde problemen opzadelen. Het moet dus tegelijk, maar vanwege de nijpende situatie moet het voorstel voor Transvaal II en III wel helemaal klaar zijn, zodat we dat besluit op dat moment meteen kunnen nemen. Helaas duurt de procedure voor dat voorstel daarna nog een week of 40. Om dat zo veel mogelijk te ondervangen gaat de wethouder nu al aan de slag met een aantal maatregelen voor die al sneller uitgevoerd kunnen worden. Dat is heel goed, we hopen dat dat genoeg ademruimte biedt tot de tijd dat de definitieve oplossing is gerealiseerd.”

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822