Onze topkandidaten, nr. 2: Julian van der Kraats

28 februari 2014

Onze topkandidaten, nr. 2: Julian van der Kraats

Julian van der Kraats van de SP.In de aanloop naar de verkiezingen van 19 maart presenteert de Leidse SP haar nieuwe kandidaten. Vandaag is dat nummer 2 op de lijst, Julian van der Kraats (37 jaar). Julian is sinds 2006 verkeerswoordvoerder voor de Leidse SP, en hij heeft daarbij vele successen geboekt: het stoppen van de RijnGouweLijn en in plaats daarvan een kwartiersdienst tussen Leiden- Utrecht Centraal en een netwerk van vrije busbanen. Ook geldt tot zijn successen de stichting van het Duurzame Mobiliteits Centrum aan de Haagweg, met busjes op biogas en nog veel meer milieuvriendelijk vervoer. In 2013 is hij verkozen tot raadslid van het jaar voor de manier waarop hij mensen bij de politiek betrekt en voor zijn inzet tegen een ringweg door de Kooi. Julian heeft filosofie gestudeerd in Leiden en is daarnaast gediplomeerd fietsenmaker. Momenteel werkt hij als ICT-er voor de Universiteit Leiden. Hij is alleenstaand en heeft een dochter.

Waarom werd je toentertijd lid van de SP?
Ik kon het niet verkroppen dat ik allerlei dingen in Nederland slechter zag worden; met name het onderwijs, de gezondheidszorg en hoe we met onze ouderen omgaan. Maar ook dat we in Nederland ooit voorop liepen met allerlei zaken, zoals het openbaar vervoer, terwijl het tegenwoordig een zooitje is. Daarom wilde ik me ermee gaan bemoeien. Ik ging zoeken naar welke politieke partij de beste ideeën had voor een beter Nederland, en dat bleek de SP te zijn. Het is vooral het mooie visiestuk van de SP, 'Heel de Mens', dat me over de streep heeft getrokken.

Je bent al acht jaar actief in de fractie, wat is de reden om te besluiten om weer terug te keren als kandidaat-raadslid?
Ik wil het karwei afmaken zoals Lubbers ooit zei haha. Ik heb het gevoel dat we weliswaar veel hebben bereikt in Leiden in acht jaar tijd, maar dat we nog veel meer kunnen bereiken als we nu doorzetten.

In de inleiding hebben we al kunnen lezen wat voor successen je bereikt hebt voor Leiden. Wat zijn je plannen voor 2014-2018?
Naast de plannen die de SP Leiden als geheel heeft, zoals zorgen dat de zorg met de menselijke maat centraal staat , en genoeg betaalbare huizen bouwen, wil ik me vooral op twee zaken gaan richten. Ten eerste om Leiden groener en energiezuiniger te maken. Nederland loopt achter en Leiden ook, maar dat ligt niet aan de organisaties en bedrijven in onze stad. Er zijn genoeg ideeën maar de ondersteuning vanuit de gemeente is onvoldoende. En ten tweede wil ik zorgen dat het ambtelijk apparaat beter gaat werken. Meer open voor zowel suggesties als kritiek. Maar ook intern beter, er gaat zo verschrikkelijk veel mis...

Waarom denk je dat SP de beste keuze is voor Leiden?
De SP is de énige partij die tegenwicht biedt aan het doorgeslagen marktdenken, dat al voor zo veel ellende heeft gezorgd. Als we niet van koers wijzigen dan gaan we door met het afbreken van onze samenleving, want daar komt het wel op neer. Dan worden straks de bibliotheken en de vele amateur kunstverenigingen ook nog het slachtoffer van de blinde bezuinigingsdrang van de rest van de politiek. En dan wordt het probleem van de almaar stijgende woonlasten nooit opgelost. We moeten de prioriteiten echt anders gaan leggen.

Werkzaam zijn in de politiek vergt veel van lichaam en geest. Wat doe je om je te ontspannen?
Ik ga graag naar het café, maar ik vind het ook heel ontspannend om thuis muziek te luisteren.

Heb je nog een verborgen/verrassend talent?
Uh.. Ik ben goed in dikke computers bouwen. En goed met planten, vooral met varens.

Wat kan je inspireren?
Een goeie documentaire, zoals die vaak bij VPRO's Tegenlicht te zien zijn.

Wanneer heb je voor het laatst gelachen en waarom?
Ik heb erg gelachen om de oudejaarsconference van Theo Maassen. Bijvoorbeeld toen hij Rutte citeerde, die had gezegd dat “visie is als een olifant die het zicht belemmert”. Theo legde toen uit dat olifanten eigenlijk nooit het zicht belemmeren haha.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822