Vragen over ecologisch drama in het Van der Werfpark

30 maart 2021

Vragen over ecologisch drama in het Van der Werfpark

Foto: SP

In het Leidsch Dagblad van 21 maart 2021 was aandacht voor het onderhoud in het Van der Werfpark. Bij het onderhoud was de klimop van de bomen verwijderd. Dit was niet de bedoeling.

Het klinkt misschien niet heel erg. Schijn bedriegt: klimop is een belangrijk onderdeel van het groen. Het draagt bij aan het totaal van planten en dieren (dit heet ook wel biodiversiteit). Dat isnog sterker het geval in een heel stedelijke omgeving zoals Leiden.

Bovendien ontwikkelt klimop zich langzaam, waardoor het nog jaren duurt voordat dit hersteld is. Samen met een aantal andere partijen in de geementeraad heeft de SP Leiden daarom hier vragen over gesteld. Deze vragen zijn voor de burgemeester en wethouders van Leiden, zie de bijlage voor de vragen die we hebben gesteld.

We willen graag weten hoe deze fout heeft kunnen gebeuren en hoeveel klimop er in totaal verloren is gegaan. En in hoeverre we de partij die deze fout heeft gemaakt, kunnen aanspreken hierop. Maar we stellen ook breder vragen. Dit is namelijk niet de eerste keer dat dit soort fouten zijn gemaakt. We willen graag weten hoe de burgemeester en wethouders dit in de toekomst willen voorkomen.

Woordvoerder Sander Sauvé: ‘Biodiversiteit is heel gevoelig. Als je een schakel weghaalt, hebben veel meer soorten daar grote last van. Bovendien is het groen al schaars in onze stad. We willen daarom vooral graag weten hoe dit kon gebeuren. Én hoe we deze fouten bij toekomstige projecten niet meer maken.'

Link naar het artikel in het Leidsch Dagblad: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20210321_55538744