Impressie van de wake: Stop de Oorlog

9 augustus 2006

Impressie van de wake: Stop de Oorlog

De wake van afgelopen zaterdag is een succes geworden. Jong, oud, man, vrouw, zwart, wit, zo’n honderd mensen hebben zich aangesloten bij de wake: Stop de oorlog tegen Libanon en de Palestijnen. Dat zijn dus een stuk meer mensen dan werd gemeld in de Leidse dagbladen, geheel volgens de Nederlandse traditie om demonstraties (meestal) kleiner weer te geven dan ze zijn. De wake werd georganiseerd werd door Stop de Bezetting, NAS (Nederlands Arabische Stichting) GroenLinks en de SP. Van de SP waren 4 raadsleden aanwezig, die net als de andere actievoerders herkenbaar waren aan zwarte rouwbanden: Han Dirks, Julian v.d. Kraats, Eva de Bakker en Hans Hendriks. Het was de eerste actie waar Hans sinds zijn ziekte weer aan mee deed, wat erg werd gewaardeerd. Van GroenLinks was Rianna Becht aanwezig.
telt u ook meer dan 25 mensen?

De actie-wake werd ondersteund door 2 sprekers, Hajo Meijer van Een ander joods geluid en Mohammed Rabbae, oud- GroenLinks wethouder. In de integer en vredig verlopen middag werd opgeroepen tot vrede en een onmiddellijk staakt-het-vuren voor beide partijen. Zo'n oproep is hard nodig, zeker in Nederland, want Nederland houdt samen met Groot Brittanië en Duitsland besluitvorming in Europa tegen, die zou moeten leiden tot een veroordeling van het geweld.

Mo spreekt
Mohammed Rabbae roept op om een eind te maken aan het onrecht dat Libanese burgers en Palestijnen wordt aangedaan

Hajo
Hajo Meyer van Een Ander Joods Geluid riep op tot “luide kritiek” tegen de politiek van “de expansionistische Zionisten”

De oorlog in Libanon lijkt de bezetting van Palestina te overschaduwen en dat is iets wat we niet moeten laten gebeuren. Overigens horen we ook weinig over de burgeroorlog die in Irak woedt, onder toeziend oog van de Amerikanen. Daarom stond men hand-in-hand voor vrede in het hele Midden–Oosten. Een initiatief wat een herhaling waard is.

Eva
raadslid Eva de Bakker

Jan-Willem

Sonja