Staking buschaffeurs voorbij door nieuwe, betere cao

24 april 2007

Staking buschaffeurs voorbij door nieuwe, betere cao

Afgelopen nacht hebben de bonden en de werkgevers in het busvervoer een akkoord bereikt. Aan vrijwel alle eisen van de stakende buschaffeurs wordt tegemoet gekomen, waaronder 3% loonsverhoging. Daarmee zijn de acties van maandag geslaagd, en rijden de bussen vanaf woensdagochtend gewoon weer de normale dienstregeling.

Het uiteindelijke resultaat van maandagavond en -nacht komt neer op de volgende onderdelen: een loonsverhoging van 3 procent per 1 januari 2007, verhoging van de toeslagen met 3 procent. Werkgevers betalen bovendien de WGA-premie en bovenwettelijke arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
Ook wordt gewerkt aan ineenvlechting van de cao's Multi-modaal en Openbaar Vervoer. Per 1 januari 2008 moet er één cao zijn.
Werkgevers en bonden gaan onderzoeken wat de effecten van uitzend- en inhuurkrachten zijn op de pensioenpremiedruk (minder premiebetalende medewerkers met een toenemende vergrijzing).

Tachtig procent van de leden van de FNV is blij met het bereikte resultaat. “De mensen zijn vooral tevreden met de 3 procent loonsverhoging en de afspraak over de WGA-premie”, zegt Janny Koppens, bestuurder FNV Bondgenoten. “Op sommige plekken is men teleurgesteld dat het beperken van de inhuur van externe krachten tot 15 procent van het totale personeel niet is gelukt.”

SP-raadslid Julian van der Kraats steunde gister de stakende buschaffeurs, onder andere door het uitdelen van soep. "Jammer dat de acties nodig waren om een normale cao af te dwingen. Maar toch fijn dat het snel gelukt is. Laten we hopen dat de PvdA nu het SP-voorstel steunt om marktwerking in het openbaar vervoer te stoppen, want de marktwerking blijft ervoor zorgen dat er geconcurreerd wordt op arbeidsvoorwaarden."

SP-tweede kamerlid Emile Roemer ondersteunt actie FNV en CNV in Leiden(23 april 2007)
SP ondersteunt stakende buschaffeurs (Foto-verslag)(23 april 2007)
Buschaffeurs samen met SP in actie voor betere cao(20 april 2007)