Korte Vliettracé weer terug in de race, overlast voor Stevenshof moet minimaal

12 maart 2008

Korte Vliettracé weer terug in de race, overlast voor Stevenshof moet minimaal

Tijdens de raadsvergadering van 11 maart is het eerdere besluit van de commissie over de RijnlandRoute toch nog aangepast. Er werd met unanieme stemmen een – door de SP samen met andere partijen geschreven – amendement aangenomen waardoor het zogenaamde Korte Vliettracé toch nog verder onderzocht gaat worden. Ook een amendement van de SP en D66 om de mogelijke overlast voor de Stevenshof te beperken haalde een meerderheid.

Geen nut, geen noodzaak

De SP hamerde nog maar eens op het feit dat nut en noodzaak van de RijnlandRoute niet zijn aangetoond. In de raad stond de SP alleen, maar ze heeft wel de steun van TNO. Raadslid Julian van der Kraats: “De RijnlandRoute zal wel het verkeer op de Churchilllaan verminderen. Maar volgens de cijfers die we nu hebben scheelt het niet heel veel. En dan is het niet verstandig om een weg aan te leggen van minstens een half miljard euro, dwars door de Oostvlietpolder, dwars door Voorschoten en vlak langs de Stevenshof. En dat allemaal voor een reistijdwinst van nog geen minuut ten opzichte van de huidige situatie.”

Extra overlast door extra verkeer

De RijnlandRoute zal veel verkeer aantrekken dat anders over de A12 zou rijden. Volgens de provincie zal ongeveer tweederde van de ongeveer 30.000 auto's die de RijnlandRoute dagelijks zouden gebruiken, afkomstig zijn van de A12. De N11 zal veel drukker worden, evenals de A44 Leiden – Amsterdam. Door de RijnlandRoute komt er dus veel extra verkeer rond Leiden.

Motie Stevenshof

SP en D66 dienden een gezamenlijk amendement in, om de mooie woorden van de politieke partijen over het voorkomen van overlast voor de Stevenshof zwart op wit vast te leggen. Aangezien de wethouder dat ook wilde werd het amendement aangenomen. Alleen het CDA stemde tegen.

Korte Vliettracé

Het Korte Vliettracé is waarschijnlijk weer terug in de race. Een amendement van de hand van SP-raadslid Louk Rademaker werd unaniem aanvaard. Weliswaar is het volledig ondertunnelde tracé langs en onder de Vliet niet het voorkeurstracé voor Leiden, want dat blijft een weg langs de Stevenshof. Maar Leiden wil de voor- en nadelen wel in detail uitgezocht hebben bij de zogenaamde milieu-effect-rapportage. Daarvoor moet deze wens van Leiden en Voorschoten overgenomen wordt door het bestuur van Holland Rijnland. Bij de milieu-effect-rapportage worden niet alleen de kosten (en baten) van de verschillende varianten in beeld gebracht, maar ook hun gevolgen voor de (leef)omgeving.

Discussie over rapporten

Onderzoeksbureaus TNO en Witteveen&Bos zijn nogal kritisch over het rapport van de Provincie Zuid-Holland. Wethouder Steegh is bezig een publieke discussie te organiseren tussen deze bureau's en het bureau DHV, de auteur van het rapport van de provincie. Of dat gaat lukken is nog niet bekend.

Op 26 maart zal het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland een advies uitbrengen aan de Provincie Zuid-Holland over het aanleggen van de vierbaans snelweg.

Zie ook de website van Holland Rijnland
Lees hier het amendement over het Korte Vliettracé, en hier het amendement over het beperken van overlast voor Leiden.
Lees hier meer over het Korte Vliettracé
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822