Leidse primeur: busje op biogas

5 september 2008

Leidse primeur: busje op biogas

Eind juni presenteerde de SP een nota over het Stadsparkeerplan. Eén van de hoofdpunten daarvan was om de busjes van het Stadsparkeerplan op biogas te laten rijden. De nota werd als initiatiefvoorstel ingediend, en ondersteund door de hele raad. Vandaag was dankzij Groen Vervoer BV, de Stichting Stadsparkeerplan en de Stichting DOEN de eerste bus op biogas in Leiden een feit!

De spiksplinternieuwe bus op biogas van Iveco, die vanaf vandaag zijn werk voor het Stadsparkeerplan gaat doen.

wethouder Steegh onthulde de biobus, met het geluid van een doortrekkende WC (uiteindelijk de bron van alle biogas) op de achtergrond

Rijden op biogas

Bij waterzuiveringsinstallaties ontstaat bij de zuivering van het slib vanzelf methaan. Dit broeikasgas wordt nu ongebruikt afgefakkeld. Maar je kan er dus ook auto's of busjes op laten rijden. Biogas heeft veel voordelen:

• Bij verbranding ontstaat geen roet en fijnstof
  • Het gebruik is klimaatneutraal, omdat methaan zelf al een broeikasgas is
  • Het gebruik van biogas is duurzaam, omdat het vanzelf elke dag ontstaat
  • Een motor op biogas is stiller dan een dieselmotor

Biogas in Leiden

Er zijn al langer experimenten met biogas en ander schoon vervoer in Leiden. Taxi Wielkens rijdt bijvoorbeeld al een tijd met een biogas-taxi, en sinds vandaag zijn dat er drie. Daarnaast rijdt Wielkens met elektro-taxi's van Groen Vervoer BV. De Stichting Stadsparkeerplan Leiden heeft ook al geëxperimenteerd met elektrische busjes, en busjes en boten op biogas.

Wielkens
directeur David Wielkens bij één van de gloednieuwe taxi's op biogas

Dankzij de Stichting DOEN (die geld krijgt van o.a. de Postcodeloterij) heeft Groen Vervoer BV een busje op biogas kunnen aanschaffen. Die wordt geleased door het Stadsparkeerplan.

Dinsdag a.s. praat de commissie Ruimte en Bereikbaarheid verder over de plannen voor het Stadsparkeerplan. Dat heeft wel haast, want het Stadsparkeerplan is nu al tweederde van zijn parkeerruimte bij de Groenoordhallen kwijt door de woningbouw daar. Bovendien is de Lammenschanslokatie al weg, en is het Haagwegterrein veel kleiner geworden. En het is nog onduidelijk welke plekken het Stadsparkeerplan in de toekomst zal krijgen. De besluiten daarover zullen eind dit jaar genomen worden.

Biogas in Nederland

In Nederland is naar schatting genoeg biogas om in 12% van onze aardgasbehoefte te voldoen. Op dit moment is maar 0,03% van ons aardgas biogas. Gelukkig zijn er steeds meer experimenten met biogas in Nederland, o.a. in Gelderland, Dordrecht en Groningen. In Groningen zijn juist vandaag 10 streekbussen op biogas in gebruik genomen.

Download hier de nota “Stadsparkeerplan Leiden 2015: naar een milieuvriendelijke, leefbare en bereikbare stad”.
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822