Draconische belastingverhogingen voor gezinnen en minst draagkrachtige Leidenaren

13 oktober 2008

gemeentelijke belastingenNog geen jaar geleden verschoof dit rechtse college de belastingheffing zo dat mensen in goedkopere woningen flink meer, en mensen in duurdere woningen minder belasting gingen betalen. Gezinnen in een sociale huurwoning konden toen een verdriedubbeling van hun rioolrecht tegemoet zien. Een half jaar daarna werd bekend dat de gemeente alle Leidenaren op een flinke belastingverhoging ging trakteren. Inmiddels blijkt dat de belastingverhoging nog hoger is dan verwacht – de tarieven stijgen tussen de 4,6 en de 14,3%. De belastingverhoging is het grootst voor de minst draagkrachtige Leidenaren en voor gezinnen. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Voor het tweede jaar op rij worden zij gepakt door het asociale stadsbestuur van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks.”

Er zijn in Leiden voor woningen drie soorten belastingen (en heffingen):

Flinke stijging belastingen
De stijgingen van de belastingen zijn niet misselijk, maar dat is ook wel te verwachten van dit college. Want de prestigeprojecten zoals de RijnGouweLijn en de Ringweg-Oost moeten toch betaald worden:

• OZB eigenaren: +6%
  • Rioolrecht: +4,6%
  • Afvalstoffenheffing: +14,3%

De gewogen gemiddelde lastenverzwaring voor niet-commerciële woonruimte komt daarmee op 6,75%.

Gebruikers van winkels en andere commerciële ruimte kunnen een verhoging van de OZB-gebruikers van 6,26% tegemoet zien.

Extra stijging voor gezinnen en minst draagkrachtigen
Normaal gesproken worden alle belastingen jaarlijks met een bedrag ongeveer gelijk aan de inflatie verhoogd. Maar als het aan het college ligt, gebeurt dat nu niet. In plaats daarvan wordt de afvalstoffenheffing extra verhoogd, en de OZB helemaal niet! Dat zou betekenen dat de eigenarenbelasting dit jaar helemaal niet omhoog zou gaan (en door de inflatie wordt het dus zelfs iets goedkoper voor eigenaren wat OZB betreft), maar de belasting voor bewoners extra veel. Volgens de eerste berekeningen gaat iemand in een huurwoning er dan gemiddeld 13% op achteruit qua belastingen, en iemand in een koopwoning tussen de 3 en de 6%. De preciese getallen worden bekend na beantwoording van de vragen van de SP over de draconische belastingverhogingen.

Fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Niet alleen maakt dit college totaal verkeerde keuzes, die leiden tot een veel te hoge belastingdruk in deze stad, maar die draconische verhoging wordt ook nog eens totaal verkeerd verdeeld. Juist nu, nu steeds meer mensen grote moeite hebben om het hoofd boven water te houden, pakken de collegepartijen de minst draagkrachtigen het hardst. Want de drastische verhoging van de belastingen voor huurders komt voor bijna de helft terecht bij mensen in een sociale huurwoning. En het allerhardst worden gezinnen gepakt, dat is echt schandalig”.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822