Jaarrekening: privatiseringen

8 juli 2009

Jaarrekening: privatiseringen

De gemeente heeft allerlei privatiseringsplannen: onder andere de vuilnismannen, het sportbedrijf, en de schouwburg. Die plannen vallen onder de noemer “Regie op Maat”. Die plannen lopen al jaren, maar ze zijn in die tijd wel behoorlijk van karakter veranderd. Het begon als een project om te bezien hoe de gemeente slagvaardiger zou kunnen worden, maar het verwerd tot één groot privatiseringscircus, met verschillende mislukkende projecten. En ook de manier waarop de voorstellen worden behandeld is flink veranderd. Eerder werd de raad betrokken bij de besluiten, en kon worden meegedacht. De SP probeerde dat tij zo veel mogelijk te keren, en diende een aantal wijzigingsvoorstellen in.

Raad weer in de regiorol

Waar voorheen de raad uitgebreid mee mocht denken, met het aantreden van het college van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks was dat snel voorbij. In plaats van raadsbesluiten zijn er 'wensen en bedenkingen-procedures', waarbij het college en niet de raad de besluiten neemt, en de raad dus alleen nog haar wensen en bedenken laten weten.

Het belangrijkste voorstel van de SP riep op tot drie dingen:

• ieder project moet van een duidelijke probleemstelling worden voorzien: wat moet verbeterd worden?
  • Verschillende mogelijkheden uit te werken – zodat de raad kan beoordelen welke de beste is
  • Voor iedere project een besluit aan de raad te vragen

Na een lange discussie en veel tegenwerpingen door verantwoordelijk wethouder Witteman ging uiteindelijk een meerderheid van de raad akkoord. Alleen de PvdA, GroenLinks en twee individuele raadsleden stemden tegen. Fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “De regie gaat weer meer terug naar de raad, hopenlijk doen ze er het goede mee”.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, Tel nr: 071-5215130