Stadsbeheer staakt één dag

23 oktober 2009

Stadsbeheer staakt één dag

Afgelopen woensdag heeft het stadsbeheer het werk één dag neergelegd. Dat betekende onder andere dat het huisvuil niet werd opgehaald. De staking is het gevolg van wat de afgelopen dagen is gebeurd: er leek een akkoord te zijn over uitstel van de privatisering, maar daar werd op teruggekomen door het college. Voor de werknemers is de maat nu vol. Zij willen dat verder gepraat wordt over het plan om de dienst zelf de gelegenheid te geven de dienstverlening te verbeteren, in plaats van privatisering van hun dienst. De SP steunt de eisen van de werknemers en de vakbonden.
staking stadsbeheer Leiden 21 oktober 2009 Antoine Theeuwen
SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen (midden) in gesprek op de Admiraal Banckertweg

Werknemers zijn het zat

Zaterdag werd bekend dat een principe-akkoord was bereikt tussen bonden en de gemeente over uitstel van de privatisering, en dat eindelijk geluisterd zou gaan worden naar de verbetervoorstellen van de werkvloer. De maandag daarop kregen alle medewerkers echter een brief waarin stond dat de privatisering gewoon door zou gaan. De donderdag daarop werd dit in een raadsvergadering door wethouder Marc Witteman (PvdA) bevestigd. Bovendien was het college verder niet meer bereid om nog over uitstel of afstel van de privatisering te praten. Daarmee was de maat voor de werknemers vol. Alle woede, teleurstelling en frustratie leidde tot een staking van de gehele dienst.

staking stadsbeheer Leiden 21 oktober 2009
alle wagens stonden stil

Reactie stadsbestuur

Het college reageerde bij monde van wethouder en loco-burgemeester Gerda van den Berg (PvdA). Die liet weten de aktie “voorbarig” te vinden. Blijkbaar was haar het raadsdebat van enkele dagen geleden even ontschoten.

Verder suggereerde het stadsbestuur in een persbericht (hier te downloaden) dat de aktie niet breed gesteund werd onder de werknemers. Eerder die dag had de gemeente aan de werknemers gevraagd zich te registreren als staker of werkwillige, 'puur om administratieve redenen'. De werkwilligen zouden doorbetaald krijgen en de stakers zouden een dag salaris kwijt zijn. Later werden die cijfers gebruikt om te suggeren dat de actie niet breed zou zijn gedragen.

SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Ik vraag me af of mevrouw Van den Berg dat nog steeds zou zeggen als ze haar gezicht hier op de werkvloer had laten zien. Ze wekt de suggestie dat alle mensen die zich vandaag niet als staker hebben ingeschreven vóór de privatisering zouden zijn. Maar er was vandaag niemand die de actie niet steunde. Het heeft er meer mee te maken dat veel mensen een dag loon gewoon niet kunnen missen. Alleen de werknemers die bij de vakbond zijn aangesloten zijn gedekt.”

Ook de titel van het persbericht van de gemeente was niet correct. Die luidde “Reactie loco-burgemeester Gerda van den Berg op de wilde staking van vandaag onder Leidse vuilnismannen”. De staking begon inderdaad als wilde staking, maar hij werd al vroeg in de ochtend door de vakbonden 'overgenomen'. Bovendien waren het niet alleen de ambtenaren van de vuilnisophaal die staakten, maar werd de staking breed gedragen door alle verschillende onderdelen van de dienst

Vakbonden eisen dat principe-akkoord gestand wordt gedaan

Vakbonden FNV Abvakabo en CNV hebben in een gezamenlijke brief (hier te downloaden) geëist dat de afspraken, die met Witteman zijn gemaakt, gestand worden gedaan. Die afspraken houden in dat de medewerkers van de dienst stedelijk beheer twee jaar de tijd krijgen om zelf hun dienst te verbeteren. Daarna moet bekeken worden of privatisering dan nog steeds een goed idee lijkt. De bonden geven de gemeente tot 31 oktober de tijd om te reageren.

SP staat achter werknemers en bonden

Fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “De werknemers en de bonden hebben volkomen gelijk dat ze niet door het stadsbestuur met zich laten sollen. Na alle pogingen om gehoor te vinden bij deze bestuurders zijn we nog net zover als 3 jaar geleden. Wie weet nou het beste hoe de dienstverlening van de dienst verbeterd kan worden? Wie kunnen er kosten besparen? Dat zijn toch de mensen die iedere dag het werk moeten doen. Waarom wordt er dan niet naar ze geluisterd? Waarom alsmaar deze mensen onder druk zetten in plaats van met ze samen te werken? Wij delen het gevoel van boosheid en frustratie en staan volledig achter deze aktie. De privatseringsplannen moeten van tafel, en in plaats daarvan moet het gaan om het publiek belang. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor de mensen van de stad om het stedelijk beheer goed vorm te geven. Dat doe je niet door het hele zaakje maar over de schutting te kieperen. Als deze bestuurders niet weten hoe ze hun werk moeten doen, dan moeten ze opstappen. Het is jammer dat het op deze manier moet, maar als dit stadsbestuur blijft kiezen voor escalatie in plaats van voor samenwerking, krijgen ze de deksel straks nog veel harder op de neus.”

De SP is enige tijd geleden een stickeraktie begonnen, om steun te vragen onder de mensen in Leiden voor de werknemers van stedelijk beheer. De dag van de staking stond de SP op de markt in het centrum om de stickers uit te delen. Vandaag was de SP te vinden in de Kopermolen in de Merenwijk. Antoine Theeuwen: “Ik roep alle mensen van de stad op om hun solidariteit met de werkvloer te tonen. Het gaat hier om 350 mannen en vrouwen die ook allemaal een gezin hebben en in deze stad wonen. Zij werken iedere dag aan het schoon, heel en veilig houden van deze stad en iedere Leidenaar heeft daar baat bij. Hang een poster voor uw raam en een sticker op de kliko om te laten zien dat u deze mensen steunt. Ze hebben onze steun hard nodig en ze verdienen die ook.”

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, tel 071 5215130