h

College valt bijna over parkeerflop

10 januari 2010

College valt bijna over parkeerflop

de 'tijdelijke' garage van WittemanDonderdag stond de 'tijdelijke' parkeergarage aan de Morsweg definitief op de agenda van de raad. De behandeling ging helaas niet veel over de inhoud, maar vooral over de vraag of de vier collegepartijen nog wel met elkaar door één deur kunnen. Daarmee werd veel tijd verspild. De SP stelde voor om het plan dat buurtbewoners hebben ingediend aan te houden als 'backup-plan' omdat het plan van het college grote kans heeft om te falen. Het SP-voorstel sneeuwde onder in de politieke discussie over de vraag of een voorstel nou wel of niet als motie van wantrouwen beschouwd moest worden. Namelijk een voorstel van GroenLinks om de plannen 'op te schorten' tot er meer zicht was op minder nadelige gevolgen voor de wijk Transvaal. Na ruim anderhalf uur achterkamertjesoverleg kwamen er geen extra maatregelen voor Transvaal, en werd de bouw van een 'tijdelijke' parkeergarage met een nipte meerderheid goedgekeurd, met een stem tegen van GroenLinks en de oppositie.

In een in eerste instantie suf debat zorgde GroenLinks voor enige reuring door te vragen om 'opschorting' van de plannen tot duidelijk is 'welke maatregelen er getroffen worden om de huidige verkeersdruk op de Morsweg te verminderen'. GroenLinks maakt zich druk over het feit dat de Morsweg nu al 'onleefbaar' is, en dat de garage dat nog erger maakt. Op zich een heel redelijk voorstel dus, zeker aangezien er in het college-akkoord van de vier coalitiepartijen staat dat er 'flankerende maatregelen' worden genomen als er een garage komt. Maar de rest van de coalitie reageerde als door een wesp gestoken, want die willen coûte-que-coûte de garage realiseren vóór de verkiezingen, zodat ze tijdens de verkiezingscampagne kunnen zeggen dat ze iets hebben bereikt. Er werd lang geschorst en in achterkamertjes overlegd, waarna het college van Burgemeester en Wethouders aankondigde het voorstel van GroenLinks niet te zullen uitvoeren als het werd aangenomen! Een schandalige stelling, want niet het college van Burgemeester en Wethouders, maar de raad is de baas. Dat gaf duidelijk weer hoe dit college in elkaar steekt; ze hebben geen respect voor de volksvertegenwoordiging, en trekken gewoon hun eigen plan – de in Leiden al jaren en jaren heersende regenten-cultuur, die al tot zo veel ellende heeft geleid. De 'werkweigering' van het college leidde vervolgens tot de volgende schorsing, omdat GroenLinks zich moest beraden hoe ze daarmee omgingen.

Na die schorsing kondigde GroenLinks aan het verzoek te handhaven, waarna nog meer schorsingen volgden. Om half twee 's nachts werd uiteindelijk een compromis bereikt, zo leek het. GroenLinks kondigde toen aan met een andere motie te komen, die wel 'aanvaardbaar' was voor de andere collegepartijen. Het verzoek tot opschorting liet GroenLinks vallen.

In die andere motie werd het college verzocht binnen vier weken per brief te komen met plannen om de leefbaarheid te vergroten, in overleg te gaan met de buurtvereniging en om de vervuiling te gaan meten. Het punt van 'opschorting' was echter verdwenen. De SP wees erop dat daarmee elke mogelijkheid van de raad om de maatregelen ook echt af te dwingen was verdwenen. En met een regentesk college is dat helaas wel nodig.

Toen in de discussie bleek dat het college niet echt maatregelen wilde nemen, maar alleen een brief wilde opstellen, trok GroenLinks het compromis-voorstel weer in. GroenLinks wilde echt wat bereiken en dacht dat geregeld te hebben, maar wethouder Witteman (PvdA) was blijkbaar al die tijd alleen van plan geweest om hen met een kluitje in het riet te sturen. D66 en de SP dienden vervolgens de originele motie van GL weer in. Die werd vervolgens met een kleine meerderheid afgewezen, en het plan voor de garage werd met een kleine meerderheid vóór aangenomen.

Julian van der KraatsSP-raadslid Julian van der Kraats: “VVD, CDA en PvdA wijzen naar GroenLinks als oorzaak van dit debâcle in de raad, maar het zijn juist die drie partijen die blijkbaar zijn vergeten wie er eigenlijk de baas is in de gemeente. Als ze ook nog eens enorm moeilijk gaan doen over een redelijk verzoek van een andere coalitiepartij, dan krijg je dit soort onzin. De stad is hier niet mee gediend, want het gaat op deze manier niet meer om de inhoud maar om politieke spelletjes. Dit laat maar weer eens zien hoe hard Leiden een beter bestuur nodig heeft.”

Zie ook dit en dit eerdere artikel
Wat wil de SP dan wel om het gemakkelijker te maken voor mensen die per auto onze stad komen bezoeken? Zie het dossier Stadsparkeerplan
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier