SP in verweer tegen fietspad door Ons Buiten

23 januari 2010

SP in verweer tegen fietspad door Ons Buiten

Het stadsbestuur is al enige tijd bezig om plannen te maken voor een fietspad dwars door volkstuinencomplex Ons Buiten. Het fietspad maakt deel uit van de verder prachtige plannen voor het opknappen van de ‘Tuin van Noord’, het gebied met onder andere het park, de sportvelden en natuurlijk de volkstuinen. De plannen werden afgelopen donderdag in een commissievergadering behandeld. De politiek bleek verdeeld over het fietspad, dus het gaat er in de komende raad om spannen of de plannen voor de Tuin van Noord met of zonder fietspad door Ons Buiten zullen worden uitgevoerd.
Ons Buiten

De plannen voor de Tuin van Noord vindt de SP erg goed. Er wordt ook genoeg geld uitgetrokken voor het beheer. Dat is belangrijk, want in het verleden heeft de gemeente wel eens dingen aangelegd zonder na te denken over het onderhoud. U kunt hier meer lezen over (een eerdere versie van) de plannen.

Voordelen van fietspad eigenlijk geen voordelen

Echter, in de plannen is ook een fietspad dwars door de volkstuinen opgenomen. In de plannen die de gemeenteraadsleden kregen voorgeschoteld, werd helaas erg naar de conclusie toe geredeneerd dat dat fietspad er moet komen. Zo werd er gesteld dat het fietspad van ‘reginoale betekenis’ zou zijn, namelijk om van het centrum van Leiden naar de Kaag te komen. De SP en andere partijen wezen erop dat ten noorden en ten zuiden van het nieuwe fietspad er geen goede doorgaande verbinding is, dus dat dit argument niet klopt. Bovendien liggen er al twee fietsverbindingen vlakbij die wel al aansluiten op regionale fietspaden, namelijk langs de IJsselmeerlaan en de Gooimeerlaan. Als het werk aan de Willem de Zwijgerlaan klaar is, zal het fietspad bij de Gooimeerlaan ook nog eens door het groen over de Willem de Zwijger heengaan, waardoor de gewenste groene fietsverbinding van regionaal belang er zal zijn, zonder dat die door Ons Buiten gaat.

Fietspad door Ons Buiten
overzichtskaart van het geplande fietspad. In de donkergrijze strook zou ruimte zijn voor compensatie van verdwenen tuinen

Wat wel een voordeel zou zijn van het fietspad is dat mensen in delen van de Slaaghwijk die dichtbij de brug wonen ongeveer 250 meter minder hoeven af te leggen om in het park te komen. Maar daar staat wel tegenover dat het fietspad voor drie ton betaald wordt met geld dat voor het opknappen van de Slaaghwijk bedoeld is. Als het fietspad niet doorgaat kan dat geld dus in Slaaghwijk zelf besteed worden. Bovendien steekt woningcorporatie Portaal er vijf ton in. Dat geld zou Portaal ook kunnen gebruiken om woningen op te knappen of andere nuttige dingen te doen.

Zonde van Ons Buiten

Julian van der Kraats SP LeidenSP-raadslid Julian van der Kraats: "De SP zou het erg zonde vinden als Ons Buiten opgeknipt zou worden. Het gebied is dan veel minder een geheel, wat nadelig is voor het gebruik en de ecologische waarde. Bovendien zorgt een (brom)fietspad voor overlast in wat een groene oase zou moeten zijn. Een ander groot nadeel is dat er 10 tuinen verdwijnen. Die zouden in de groenstrook naast de Slaaghsloot verplaatst moeten worden, maar het is nog niet eens zeker of dat wel kan. Het Hoogheemraadschap heeft ook nog ruimte nodig om onderhoud te doen aan de Slaaghsloot. Daarnaast is het zo dat alle bomen die daar nu staan zullen moeten verdwijnen, samen met nog een heel aantal bomen, waaronder een vijftal oude eiken die precies op de plek van het fietspad staan."

De SP heeft vragen gesteld hoe de gemeente denkt evenveel bomen terug te planten in Leiden als er verloren gaan. Die vragen moeten vóór de raadsvergadering van 28 januari aanstaande beantwoord zijn.

Politiek verdeeld

De SP, het CDA, D66, LL en SLO hebben te kennen gegeven het fietspad niet te zien zitten. De PvdA en de VVD zijn voor. GroenLinks en de ChristenUnie twijfelen nog.

Maarten 't Hart op de bres

Schrijver, columnist en tuinder Maarten 't Hart heeft eerder de raadsleden opgeroepen om het fietspad uit de plannen te halen. Binnenkort is er ook in het Leids universitair weekblad De Mare een interview met 't Hart over dit onderwerp.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822