Meerburg/Roomburg: “SP is de meest geloofwaardige partij”

24 februari 2010

Meerburg/Roomburg: “SP is de meest geloofwaardige partij”

Antoine Theeuwen in debat in Meerburg/RoomburgOp 23 februari organiseerde de wijkvereniging van Meerburg en Roomburg een debat in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen. Het hoofdthema was de marktwerking op publieke taken. Lijsttrekker Antoine Theeuwen deed het debat in een volle zaal in zorgcentrum Roomburgh, waarbij de SP na afloop hoorde: “Jullie zijn de meest geloofwaardige partij.” De SP is goed op de hoogte van wat speelt in de wijk. Niet lang geleden zijn we nog langs de deuren in Meerburg en Roomburg gegaan om te weten wat er speelt. Tijdens een discussie met de zaal over het verdwijnen van winkels en het postkantoor uit de wijk werd het hoofdthema aangedragen door een opmerking uit de zaal. Een meneer verklaarde: “Er is door marktwerking en het op afstand plaatsen van belangrijke taken zoveel kapot gemaakt. Dit moet stoppen!”

In de zorg is 'de markt' ook ingetreden. Uit de zaal kwam veel kritiek op het veilingsysteem van huishoudelijke hulp waarvoor een meerderheid in Leiden heeft gekozen. “De SP heeft er duidelijk niet voor gekozen,” aldus Theeuwen. “Het college van PvdA, VVD en CDA kiest voor het veilen van mensen tegen de laagste prijs. Het moet daarentegen gaan over de kwaliteit van zorg. We moeten ervoor zorgen dat mensen hun vertrouwde hulp niet verliezen! Zo sprak ik een mevrouw van 82 die in één jaar tijd 28 verschillende hulpen over de vloer heeft gehad, tegen haar zin.”

PvdA-lijstrekker en wethouder Gerda van den Berg zei dat ze juist koos voor kwaliteit en keuzevrijheid. Dat kwam haar op gehoon en woede van senioren uit de zaal te staan. Ook werd de VVD onder vuur genomen toen lijstduwer Bakker verklaarde dat marktwerking juist goed was.“Hun kun je dat nou zeggen?” vroeg een dame. “Ik kan helemaal niet kiezen en krijg zomaar iemand toegestuurd. Het gaat juist heel slecht!”

Meer informatie over de zorgveiling kunt u hier vinden en hier kunt u er filmpjes over bekijken.
Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com of bel 06 - 42 47 51 07.