Duurzaam Mobiliteits Centrum wordt langzaam werkelijkheid

18 maart 2012

Duurzaam Mobiliteits Centrum wordt langzaam werkelijkheid

Onlangs heeft de gemeente besloten het Stadsparkeerplan, dat al 17 jaar 'tijdelijk' op het Haagwegterrein zit, een upgrade te geven. Kort tevoren was al besloten dat het Stadsparkeerplan tenminste tot en met 2016 voort te zetten. Het hele parkeerterrein wordt netjes opnieuw bestraat (waar mogelijk met hergebruik van bestaand bestratingsmateriaal) en voorzien van bomen en energiezuinige verlichting. Ook wordt het aantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen uitgebreid van één naar acht. Volgens de planning beginnen de werkzaamheden in mei. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “Hiermee wordt een solide basis gelegd voor een Duurzaam Mobiliteits Centrum aan de Haagweg, en het Haagwegterrein wordt eindelijk het visitekaartje van de stad dat het al lang zou moeten zijn”.

Het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders werd met algemene stemmen door de raad aanvaard. De SP en D66 hadden in de commissievergadering als enige nog wel een opmerking bij het besluit. Van der Kraats: “In de toelichting bij het voorstel valt te lezen dat het Stadsparkeerplan na 2016 niet meer nodig zal zijn. Voor ons staat dat niet bij voorbaat vast. Weliswaar zullen de parkeergarages onder de Garenmarkt en Lammermarkt dan opgeleverd zijn, maar het Stadsparkeerplan heeft door het natransport toch een andere functie. Bovendien wordt die functie de komende tijd nog verder uitgebreid tot Duurzaam Mobiliteits Centrum. We zullen in 2016 moeten bezien wat de garages betekenen voor de bezettingsgraad van het Haagwegterrein, pas dan kunnen we een conclusie trekken”.

Zie ook dit eerdere artikel over een Duurzaam Mobiliteits Centrum in Leiden
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822