SP-fractie vernieuwd

30 maart 2014

SP-fractie vernieuwd

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart is er bij de SP-gemeenteraadsfractie veel gewijzigd. De SP-fractie bestaat nu uit Julian van der Kraats (fractievoorzitter), Han Dirks, Alexandra van den Berg, Ries van Walraven en Roos van Gelderen. Aangezien nog niet zeker is of Roos opnieuw wethouder wordt, is zij naast demissionair wethouder nu ook raadslid. Als Roos wethouder wordt, zal Natalie Wanga haar plek in de raad innemen. Vertrekkende raadsleden zijn Antoine Theeuwen (voorheen fractievoorzitter), Eva de Bakker en Louk Rademaker. De drie vertrekkende raadsleden hebben allemaal acht jaar lang in de raad gezeten voor de Leidse SP en daar veel bereikt.

De oude SP-fractie voor de allerlaatste keer samen op de foto, met vlnr Han Dirks, Antoine Theeuwen, Roos van Gelderen, Louk Rademaker, Julian van der Kraats en Eva de Bakker

Antoine Theeuwen was fractievoorzitter en als zodanig de grote inspriratiebron van de Leidse SP. Hij heeft een centrale rol gespeeld bij de totstandkoming van de vorige coalitie, die zich kenmerkte door een open bestuursstijl zonder achterkamertjes. Belangrijkste successen in die jaren waren het voorkomen van de privatisering van Stedelijk Beheer, het helpen tegenhouden van een jachthaven in de Broek- en Simontjespolder, steun en begeleiding voor de herinrichting van het Trekvaartplein, en heel zaken op het gebied van woningbouw, met name als het ging om het voorkomen van sloop.

Eva de Bakker was de woordvoerder op het gebied van zorg, jeugd, welzijn, sport en cultuur. Haar belangrijkste wapenfeiten waren het helpen regelen van een vaste plek voor de Vrijplaats, het afschaffen van de zorgveiling, popcultuur op de agenda, budget voor kunst en cultuur in de wijken en het blootleggen van achterkamertjespolitiek.

Louk Rademaker heeft zich zijn eerste vier jaar in de raad vooral beziggehouden met woningbouw, en op dat gebied ook belangrijke zaken gedaan gekregen zoals betere regels voor antikraak, verschillende verbeteringen aan het woonruimte-verdeelsysteem Woonzicht, en heldere eisen rondom instemming van buurtbewoners met eventuele sloop. De laatste vier jaar was Louk woordvoerder op het gebied van financiën en sociale zaken. Hij heeft daarbij niet alleen geholpen bezuinigingen op minimabeleid te voorkomen, maar ook veel onderzoeken gedaan en initiatiefvoorstellen gedaan om het minimabeleid te verbeteren. Ook heeft Louk geholpen om conciërges op basisscholen te houden.

Antoine, Eva en Louk, jullie zullen heel erg gemist worden!

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822