Fietsen op de markt op marktdagen verboden

18 juli 2018

Fietsen op de markt op marktdagen verboden

Foto: SP

Afgelopen raadsvergadering heeft de SP een voorstel ingediend om het fietsen op de markt op marktdagen te verbieden. Was dat al niet zo? Nee, volgens de verkeersregels mocht dat gewoon, behalve op de Botermarkt.

De SP was tijdens een werkbezoek aan de markt aangesproken door ondernemers die flink wat overlast en ergernis ondervinden van fietsers die zich overal doorheen wurmen en ook als het stervensdruk is “de vouwen uit de broek rijden” (zie: https://leiden.sp.nl/nieuws/2017/09/antoine-teeuwen-op-werkbezoek-bij-de-markt-goa). Op navraag bij toenmalig wethouder Strijk bleek dat er geen verbod was op het fietsen over de markt op marktdagen. Dat hield in dat de ondernemers ook helemaal geen basis hadden om iemand op zijn gedrag aan te spreken.

Een eerdere poging van de SP om de situatie te verhelpen strandde in de angst dat er door de hele stad bordjes geplaatst zouden moeten worden om het verbod te communiceren. Veel politieke partijen haakten daarop af. (Zie: https://leiden.sp.nl/nieuws/2018/01/geen-verbod-op-fietsen-op-de-markt)

Tijdens de behandeling van de jaarstukken/kaderbrief deed de SP alsnog een poging om politieke steun te vinden voor het verzoek van de ondernemers. Dat lukte nadat duidelijk werd dat de overlast voornamelijk bij de nieuwe Catharinabrug in de richting van de Vismarkt plaatsvindt.

Fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “De SP wil ook niet 52 borden in de binnenstad, en dat is ook helemaal niet nodig. De Botermarkt is op marktdagen ook afgesloten voor verkeer en daar staat welgeteld één bord, nou, dat willen de ondernemers ook aan de kant van de Catharinabrug, één bord”. (Voor dit bord op de Botermarkt: zie de afbeelding.) Met die verduidelijking stemde een overgrote meerderheid van de gemeenteraad in met het verzoek aan het college om het fietsverbod op marktdagen in te voeren.

Meer informatie: Antoine Theeuwen

071-5215130/ 0642475107