RGL van de baan?

29 februari 2008

RGL van de baan?

NSDe NS heeft wederom een brief gestuurd naar de provincie, waarin ze zeggen dat de komst van de RGL verbetering van de dienstregeling Leiden – Utrecht in de weg staat. Op zich is dat niet verwonderlijk, want als er een vervoerder bijkomt op het bestaande spoor wordt het voor de NS minder interessant om daar (veel) te rijden. Het college van PvdA, VVD, CDA en GL heeft echter als keiharde voorwaarde voor het meewerken aan de RGL gesteld dat de dienstregeling naar Utrecht bij komst van de RGL wel verbeterd moet kunnen worden. De RGL zou dus voor het nieuwe college van de baan moeten zijn. De SP heeft schriftelijke vragen gesteld.

De regiodirecteur van de NS verwijst in zijn brief naar een brief van 19 juli 2007, waarin hetzelfde werd gezegd. In die brief werd ook gewezen op het gevaar van vertragingen voor de NS als gevolg van het in- en uitvoegende lightrailverkeer bij Alphen en station Lammenschans.

De coalitie die in Leiden nu aan de macht is, heeft in haar collegeakkoord een vijftal voorwaarden gesteld waaraan voldaan moet worden, wil de gemeente Leiden meewerken aan de RGL. Op vragen van de SP bleek zowel in de commissievergadering van 7 februari jongstleden als in de raadsvergadering van 12 februari dat elk van die vijf voorwaarden voor alle coalitiepartijen keihard zijn, en dat, als er niet aan voldaan wordt, de bestaande overeenkomst met de provincie wordt opgezegd, Leiden geen cent betaalt aan de provincie, en de gemeente zal strijden om de RGL te voorkomen. Eén van die vijf voorwaarden is dus het mogelijk blijven van verbetering van de dienstregeling naar Utrecht.

Download hier de brief van de NS
Download hier de schriftelijke vragen die de SP heeft gesteld
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822