SP trekt weer aan de bel over eigen bijdrage in de GGZ

4 juni 2012

SP trekt weer aan de bel over eigen bijdrage in de GGZ

SP Leiden trekt aan de bel voor eigen bijdrage GGZ.Raadsleden Eva de Bakker en Louk Rademaker hebben wederom vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg. Eerder besloot het college dankzij de SP dat uitkeringsgerechtigden de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg niet zouden hoeven te betalen. ‘Veel mensen kunnen die eigen bijdrage niet betalen en gaan zorg mijden,’ zegt De Bakker. ‘Deze bezuiniging die het Rijk heeft ingesteld is daarom enorm kortzichtig. Ik ben blij dat we Leidenaren met een smalle beurs hierbij kunnen helpen, maar dat moet wel goed gebeuren.’ Over de uitvoering zijn de SP-raadsleden nog niet tevreden.

De SP heeft verschillende signalen ontvangen van mensen dat hun aanvragen zijn afgewezen. Eerder ontving de SP ook al zulke klachten en toen trok raadslid Louk Rademaker meteen aan de bel. Wethouder De Haan beloofde opnieuw naar de aanvragen te kijken.

Rademaker: ‘Ik maak me zorgen om de uitvoering, nu we wederom klachten krijgen. De demissionaire regering heeft mensen met een smalle portemonnee, maar ook de middeninkomens keer op keer gepakt. In het Kunduz-akkoord wordt de eigen bijdrage slechts voor een klein deel teruggedraaid. Het is dus nog onduidelijk wat het voor de gemeente zal betekenen, maar ondertussen zijn er mensen die buiten de hulpverlening vallen. Dat willen wij verhelpen, daarom houden we strak een vinger aan de pols.’

SP Leiden waarschuwt voor gevolgen eigen bijdrage GGZ, 13 oktober 2011
College reserveert extra geld voor opvangen rijksbezuiniging GGZ, 1 december 2011
Wethouder kijkt opnieuw naar afgewezen aanvragen vergoeding eigen bijdrage GGZ, 26 januari 2012