Alles over de verkiezingen voor de Provinciale Staten en waarom de SP niet meedoet aan de Waterschapsverkiezingen

7 maart 2015

Foto: Web

Op 18 maart gaan we naar de stembus. Deze keer voor de Provinciale Staten en de Waterschapsverkiezingen. Aan de ene kant zijn het normale verkiezingen, want het zijn verkiezingen voor de provinciale parlementen die dicht bij huis dingen regelen. Aan de andere kant zijn het ook bijzondere verkiezingen want degenen die in de provincies gekozen worden, kiezen op hun beurt weer de leden van de Eerste Kamer, die samen de helft van onze volksvertegenwoordiging vormen. Als algemene regel geldt dat de SP meedoet aan democratische verkiezingen. Maar de SP vindt vooral dat er een goede verbinding moet zijn tussen onze volksvertegenwoordigers en de mensen die ze vertegenwoordigen. ‘Geen fractie zonder actie’ is een bekende stelregel in de SP. Dit is dan ook een van de belangrijkste redenen waarom de SP niet meedoet aan de Waterschapsverkiezingen.

Lijsttrekker voor de SP in de Eerste Kamer, Tiny Kox, legt uit waarom de Provinciale Verkiezingen zo belangrijk zijn. “Met een stem op de SP maak je ons sterker dicht bij huis, worden wij groter in de Eerste Kamer en geef je een duidelijk signaal aan dit kabinet om te vertrekken.”

Waar de regering en de Tweede Kamer werken aan het maken van wetsvoorstellen, heeft de Eerste Kamer de taak om na te gaan of deze wetsvoorstellen wel in orde zijn. De Eerste Kamer kijkt daarbij naar de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van de wetten. En de SP vraagt nog een keer voor welk probleem het voorstel eigenlijk een oplossing is -  of juist niet.

De Waterschappen hebben een belangrijke uitvoerende taak, maar geen politieke taak. De SP wil in de toekomst dat  de bevoegdheden van de waterschappen worden ondergebracht bij de provincies. Verkiezingen voor de provincies zijn wat de SP betreft de juiste plek om besluiten te nemen over het waterbeheer. Hierdoor vindt er een betere afstemming plaats van het waterbeheer met ruimtelijke ordening, landbouw, natuur en recreatie. Ook levert het een besparing op omdat het een bestuurslaag minder betekent. Het eigen belastinggebied van de waterschappen gaat na de integratie over naar de provincie, maar blijft wel beschikbaar voor de watertaken.

Andere belangrijke artikelen voor u als kiezer:

Tekst: Natalie Wanga