Bezwaar maken tegen de RGL...

6 december 2007

Bezwaar maken tegen de RGL...

... kan nu beginnen. Het eerste besluit dat de provincie neemt ligt nu ter inzage. Verschillende maatschappelijke organisaties zijn daar al mee bezig. Als u zelf bezwaar wilt maken kan de Leidse SP u daarmee helpen.

Besluit van provincie

pzhHet besluit van de provincie dat nu ter inzage ligt en waarvan u hier een korte samenvatting kunt inzien, houdt in dat het definitief ontwerp van de RGL wordt vastgesteld, en dat de provincie desnoods 'doorzettingsmacht' zal gebruiken om de RGL door te drukken door de Leidse binnenstad. Volgens het definitief ontwerp van de RGL komt die door de Breestraat te lopen. Het rangeerterrein van de RGL op natuurterrein De Elfenbaan in Zoeterwoude is uit het definitief ontwerp geschrapt, alsmede een nieuwe combibrug voor trein en sneltram over het Rijn- en Schiekanaal. Wat de 'doorzettingsmacht' precies inhoudt is niet helemaal duidelijk, aangezien dat woord zelf geen bestaande juridische term is. Meer informatie kunt u vinden in de juridische adviezen die de gemeente heeft ingewonnen.

Maatschappelijke organisaties

Al eerder had reizigersorganisatie ROVER aangekondigd bezwaar aan te tekenen tegen besluiten van de provincie die met de RGL te maken hebben. Ook wijkvereniging Pancras-West en Bewonerscomité Hooigracht maken nu bezwaar. Ook andere maatschappelijke organisaties zijn bezig met het voorbereiden van acties.

Zelf bezwaar maken

Er zijn legio redenen om bezwaar te maken tegen het besluit van de provincie. Wijkvereniging Pancras-West en Bewonerscomité Hooigracht voeren bijvoorbeeld aan dat het niet mogelijk is om 600 bussen per dag extra te laten rijden over de Hooigracht, die nu al twee maal per dag vast staat. Er kan ook bezwaar gemaakt worden tegen het onzorgvuldig omgaan met de alternatieven van de gemeente Leiden, of tegen het onverantwoord-zijn van het besluit van de provincie überhaupt. Volgens een brief van de NS maakt de RGL een intercity naar Utrecht onmogelijk, en volgens de laatste cijfers van de provincie kost de RGL elk jaar opnieuw 6,5 miljoen euro. De RGL is dus slecht voor het openbaar vervoer in de hele provincie. Verder heeft de Randstedelijke Rekenkamer vlak voor het besluit nog gewaarschuwd dat de kosten nog niet voldoende in beeld zijn om een verantwoord besluit te nemen. Maar ook andere redenen zijn natuurlijk mogelijk. Als u hulp wilt met het schrijven van een bezwaar kunt u contact opnemen met Julian van der Kraats, tel. 06-15042822, jvdkraats.sp@gmail.com.