Nieuw college wil snel beslissing tracé RGL

31 januari 2008

Nieuw college wil snel beslissing tracé RGL

Woensdag 30 januari was er een persconferentie, waarbij wethouder John Steegh (GL) van de gemeente Leiden en gedeputeerde Govert Veldhuizen (CDA) van de provincie Zuid-Holland aankondigden dat zij op 1 juli overeenstemming willen hebben over de route van de RGL. Zoals bekend wil het nieuwe college van PvdA, VVD, CDA en GL de RGL door de binnenstad, ofwel over de Hooigracht en de Langegracht, danwel over de Breestraat.
=|
Govert Veldhuizen (l) en John Steegh

Onderzoek naar route

Welke route gekozen wordt hangt af van een onderzoek dat de gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland gezamenlijk gaan uitvoeren. Dat onderzoek gaat o.a. over technische zaken, aanlegkosten en exploitatiekosten. Het onderzoek zal, als de gemeenteraad daar op 12 februari mee instemt, de gemeente Leiden E 450.000,- gaan kosten. En dat zal wel het geval zijn, want alle collegepartijen zijn voor. Hoe gemeente en provincie om zullen gaan met de uitslag van het onderzoek is nog niet bekend. Ze zijn het niet met elkaar eens over de vraag welke aspecten die onderzocht worden het belangrijkst zijn.

Lak aan referendumuitslag

Door de RGL door de binnenstad aan te willen leggen, gaat de nieuwe coalitie lijnrecht in tegen het referendum van maart 2007. Wethouder Steegh verwoordde het tijdens de persconferentie als volgt: “De nieuwe coalitie heeft een politiek feit neergezet dat in strijd is met de uitslag van het referendum”. De wethouder voerde daarvoor twee redenen aan: ten eerste dat de 'doorzettingsmacht' van de provincie 'een gegeven' zou zijn, en ten tweede dat hij geen 'jarenlange ruzie' met de provincie zou willen. Wat dat laatste betreft zegt dat alleen maar wat de wethouder belangrijker vindt: de mening van de Leidse bevolking, of die van de provinciale bestuurders.

Ook de eerste reden snijdt geen hout. Het is nog maar de vraag welke partij het wint, als het tot een juridische strijd zou komen. Eerder berichtte de SP daar al over. En op 30 januari stond er een artikeltje in het Leidsch Dagblad, waarin een in Leiden wonende rechter bij de Hoge Raad zei - op persoonlijke titel - dat er “voldoende aanknopingspunten zijn om eventuele dwang van de provincie te bestrijden. De gemeente wekt ten onrechte de indruk dat zij wel moet meewerken”. Bovendien is het zo dat Leiden sowieso ten minste 35 miljoen in de zak kan houden als ze niet langer meewerkt aan de RGL.

Overeenstemming nog onzeker

Ondanks dat er nu weer veel geld uitgegeven wordt aan een onderzoek, is het nog niet zeker dat provincie en gemeente het eens worden over de aanleg van de RGL. In het coalitie-akkoord van PvdA, VVD, CDA en GL wordt een aantal voorwaarden gesteld waaraan eerst voldaan moet zijn, vóór de gemeente zou meewerken aan de RGL:

• De RGL-West (naar Katwijk en Noordwijk) moet ook aangelegd worden
  • De dienstregeling naar Utrecht moet verbeterd kunnen worden
  • Er moeten kortere en smallere trams komen
  • De provincie moet meebetalen aan een nieuwe ringweg-oost
  • De ringweg-oost moet er liggen, vóór de RGL wordt aangelegd.

Het is nog maar de vraag of de provincie aan één van deze voorwaarden zou willen voldoen. Sowieso heeft de NS al aangegeven dat zij de dienstregeling naar Utrecht niet willen verbeteren als ze moeten concurreren met de RGL. En het Rijk geeft geen geld voor de RGL-West, dus die kan maar half worden aangelegd. Eigenlijk zou de RGL voor de nieuwe coalitie dus nu al van de baan moeten zijn, maar blijkbaar zijn die voorwaarden net zo flexibel als de belofte van de PvdA en GL om zich aan de uitslag van het referendum te houden. De gedeputeerde leek zich er ook niet zo druk over te maken bij de persconferentie.

Komt de RGL er?

Als iedereen het erover eens wordt, en er geen vertraging in de planning is (b.v. door rechtszaken), zal de RGL op zijn vroegst in 2015 door Leiden rijden. Om met wethouder Steegh te spreken: “De hoofdlijn is nu - voor het nieuwe college - dat de RijnGouwelijn er komt, hoe dan ook ”. En in de provincie Zuid-Holland willen PvdA, CDA, VVD, GL en CU/SGP de RGL. Maar de NS is tegen, Leiden is tegen, en ook de nationele ombudsman ziet het niet zitten. Verschillende organisaties in de stad hebben al bezwaar gemaakt tegen de plannen, zoals STOOM en ROVER. De RGL kan ook nog stranden op de te hoge kosten.

Download hier de overeenkomst die de provincie en de gemeente Leiden met elkaar hebben gesloten.
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822