Alternatieve locaties voor de vrijplaats? Slikken of stikken

19 maart 2009

Alternatieve locaties voor de vrijplaats? Slikken of stikken

Vorige week wees een meerderheid in de gemeenteraad een voorstel van de Vrijplaats Koppenhinksteeg, om het complex zelf te renoveren, samengevat in een motie van de SP, van de hand. Deze week hebben GroenLinks en PvdA een motie ingebracht om voor drie Vrijplaatsorganisaties een andere locatie te vinden. Tot verbazing van de coalitie (PvdA, CDA, VVD , GroenLinks) kwam de SP daarop met 4 wijzigingsvoorstellen. “We wilden de vinger op de vele zere plekken leggen, want de motie van de coalitie is gewoon een dreigement: het is slikken of stikken," aldus Louk Rademaker (SP).

Voordat de gemeente überhaupt begint met zoeken naar andere plekken, moet de Vrijplaats instemmen met vrijwillige ontruiming van het complex aan de Koppenhinksteeg, terwijl men er al 40 jaar onder gedoging van de gemeente zit. Ook moet de Vrijplaats zelf de helft van een onderzoek bekostigen naar de eigen realisatie- en draagkracht. En dat allemaal binnen 2 maanden, terwijl er nog verscheidene juridische procedures lopen. Bovendien is de Vrijplaats, met SP en andere oppositiepartijen, nog altijd van mening dat de legalisering in 2008 onterecht is gestopt en dat de gemeente haar afspraken na moet komen. De coalitie wil echter dat het college van B&W zo snel mogelijk de panden verkoopt aan de hoogste bieder. Aan wie het complex zal worden verkocht, zal zeer binnenkort kenbaar gemaakt worden, aldus de burgemeester.

De motie van GroenLinks en PvdA werd aangenomen met enkel de steun van de coalitiepartijen, de voltallige oppositie stemde tegen. ChristenUnie-raadslid Janine Clement verwoordde het als volgt: “Wij hebben geen enkele behoefte om mee te werken aan een voorstel wat de Vrijplaats zelf voorbarig noemt, en alleen maar bedoeld is om de beeldvorming van 2 coalitiepartijen op te vijzelen."
Hieronder volgen andere punten uit het coalitievoorstel waar de SP kritiek op heeft.

Eén locatie voor allen

Ten eerste riep de motie van de coalitie op om alternatieve huisvesting te zoeken voor drie van de vijf Vrijplaatsorganisaties, namelijk de Weggeefwinkel, De Fabel van de Illegaal en de sportschool Hong Ying. Daarnaast werd niet expliciet gevraagd om één locatie voor de Vrijplaats. Daarmee werd de mogelijkheid opengehouden om het collectief van de Vrijplaats op te breken en hen op verschillende plekken in Leiden te huisvesten.

“Dat is een verdeel- en heerstactiek zoals we die vaker hebben gezien van deze coalitie", zegt Rademaker. “Men gaat er echter aan voorbij dat de Weggeefwinkel en de Fabel van de Illegaal afhankelijk zijn van inkomsten uit de andere initiatieven van de Vrijplaats en van particuliere giften. Bovendien opereert de Vrijplaats als collectief, in nauwe samenhang met elkaar. Dat kun je na 40 jaar niet uit elkaar trekken." Het voorstel van de SP om te zoeken naar één locatie voor alle Vrijplaatsorganisaties werd alleen gesteund door D66, Stadspartij Leiden Ontzet en Leefbaar Leiden.

Huurprijs

Ten tweede willen GroenLinks, PvdA, VVD en CDA dat een marktconforme huur wordt betaald in een eventueel geschikte locatie. Dat gaat volgens de SP en Leefbaar Leiden tegen de eerder gemaakte afspraken in. Met woonstichting Ons Doel (die het complex eerder zou kopen en renoveren) was, met goedkeuren van de gemeente, men eerder op een huurprijs gekomen van 34 euro per vierkante meter per jaar. “Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een huur voor de Weggeefwinkel die geen inkomsten heeft en wil?” stelt Rademaker.

Kosten voor onderzoek

Ten derde moet volgens de motie een onderzoek gedaan worden naar de draag- en realisatiekracht voor de herhuisvesting. De gemeente moet de helft daarvan betalen tot een maximum van 15.000 euro. De SP verzocht, samen met D66 en Leefbaar Leiden, dit maximum te schrappen, evenals een financiële bijdrage van de Vrijplaats. “Gezien de lange geschiedenis en de gedane beloften is het onredelijk om de Vrijplaats te laten meebetalen aan deze zoektocht naar panden," zegt Rademaker. “Al twee keer zijn eerder dergelijke toezeggingen gedaan zonder dat er een bijdrage van de Vrijplaats werd gevraagd. Waarom nu dan wel? Bovendien is het de keuze van de gemeente om de Vrijplaats te herhuisvesten, niet van de Vrijplaats zelf."

De SP is benieuwd hoe het aanbod van nieuwe panden eruit zal zien. Alleen sportschool Hong Ying is recentelijk een pand aangeboden aan de Wagnerlaan in Zuid-West. Rademaker: “Een blunder van de gemeente, want volgens het bestemmingsplan mag er op die locatie helemaal geen sportschool komen!” Verantwoordelijk wethouder Van Woensel zei er niet van op de hoogte te zijn en haalde zijn schouders erover op. “Zo'n houding geeft aan hoe de gemeente staat tegenover de Vrijplaats en haar vrijwilligers. Dat geeft geen vertrouwen aan de betrokkenen en de oppositie ,”zegt Rademaker.

Slikken of stikken

Ten slotte beoogde de SP, gesteund door Stadspartij Leiden Ontzet, D66 en Leefbaar Leiden, het laatste gedeelte van de motie te schrappen. Daarin staat letterlijk: “Genoemde ambtelijke capaciteit en middelen slechts dan vrij te maken wanneer bedoelde Vrijplaatsorganisaties binnen twee maanden na heden aangeven akkoord te gaan met herhuisvesting op een andere locatie, waarna binnen voornoemde periode niet tot ontruiming zal worden overgegaan.” Oftewel: slikken of stikken.

“Het is natuurlijk goed dat er in de tussentijd niet ontruimd wordt, maar dat zou sowieso niet moeten gebeuren,” stelt Louk Rademaker. “GroenLinks en de PvdA beoogde met de motie iets terug te doen voor de Vrijplaats, maar daar hebben zij zich ontzettend op verkeken. Zij hebben niet met de Vrijplaats overlegd over de motie, er is slechts onderhandeld in de coalitie. De SP en andere partijen zijn ook niet benaderd voor hun mening. Zoals mijn collega Eva de Bakker al stelde tijdens een debat in de gemeenteraad: is dat nu alles wat GroenLinks ervoor terug heeft gekregen voor het behouden van de falende wethouder Witteman? De coalitie speelt een spelletje, met de Vrijplaatsvrijwilligers als speelbal. Daar wil niemand van de oppositie aan meewerken en de Vrijplaats houden ze er niet mee voor de gek.”

Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389