Meer betaalbare woningen in Leiden Noord: Van Voorthuijsen-locatie bewijs dat inzet van de SP loont!

15 december 2013

Betaalbare woningbouw en voldoende aanbod van betaalbare woningen vormen een belangrijk speerpunt voor de Leidse SP. Steeds meer betrokkenen bij het Leidse woningbouwbeleid beginnen dat ook in te zien. Na vele jaren van aanhoudende inzet van de SP, kunnen zij niet anders dan erkennen dat betaalbare woningbouw noodzakelijk is, omdat er geen vraag is naar dure koop- of huurwoningen. Een concreet voorbeeld vormen de vernieuwde plannen voor de Van Voorthuijsen- locatie op de hoek Willem de Zwijgerlaan/Gooimeerlaan. Daar worden 178 sociale huurwoningen gebouwd als compensatie voor de sloop van goedkope, betaalbare huurwoningen in Leiden Noord.
 Van Voorthuijsen-locatie bewijs dat inzet van de SP loont!
Inmiddels is dat de zoveelste locatie in Leiden Noord waar door de strijd van de SP een haalbaar plan ligt met een toename van het totaal aantal sociale huurwoningen ten opzichte van de oorspronkelijke plannen. SP duo-raadslid Han Dirks: 'De wal keert het schip, keer op keer wordt de visie van de SP op woningbouw bevestigd. Er is veel vraag naar woningen die mensen kunnen betalen in plaats van dure woningen. Ontwikkelaars, woningbouwverenigingen en andere betrokkenen kunnen niet anders dan hun plannen aanpassen. De inzet van de SP is al jaren duidelijk en die wordt nu beloond.'

Van Voorthuijsen-locatie

Op deze plek, gelegen aan de kruising Willem de Zwijgerlaan/Gooimeerlaan zal voor de zomer van 2014 worden gestart met de bouw van 229 woningen in totaal. Zomer 2016 moet dit gebouw er staan. Oorspronkelijk heeft woningbouwvereniging de Sleutels, gedacht deze plannen samen met Ymere te realiseren. Inmiddels heeft Ymere zich teruggetrokken en zal de Sleutels dit project zelf bouwen. In eerdere plannen is er uitgegaan van de bouw van 72 sociale huurwoningen, 60 koopwoningen voor starters en 97 dure huurwoningen. Ook toen al heeft de SP gestreden voor het vergroten van het aantal betaalbare woningen op de Van Voorthuijsen- locatie, naar 95 tot 105 sociale huurwoningen. Lees: /nieuws/2006/12/meer-betaalbare-nieuwbouw-in-groenoord-geen-betaald-parkeren-in-leiden-noord
De van Voorthuijsen- locatie en de nieuwe wijk Groenoord zijn de eerste plannen nog verknoopt als een besluit aan de gemeenteraad voorgelegd (2006). Inmiddels staat de besluitvorming over Groenoord los van de besluitvorming over de Van Voorthuijsen-locatie.

In het uitvoeringsbesluit zoals is besproken in de commissie Ruimte en Regio van 10 december 2013, zijn de bouwplannen bijgesteld. Er worden nu 178 sociale huurwoningen gebouwd, in verschillende prijsklassen en 51 dure huurwoningen boven de sociale huurgrens. Op de vraag van SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen of de vraag naar woningen gericht is op betaalbare huurwoningen in plaats van dure huur- of koopwoningen kan de Sleutels niet anders dan bevestigend antwoorden. Het bouwplan is aangepast aan de huidige omstandigheden en daarom worden er veel meer sociale huurwoningen gerealiseerd dan in de eerdere plannen voor de Van Voorthuijsen- locatie.

SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: 'Woningbouwvereniging de Sleutels kan niet anders dan bevestigen dat er veel vraag is naar betaalbare huurwoningen in plaats van dure huur- en koopwoningen. Daarom hebben zij de plannen voor deze locatie drastisch aangepast. Met de bouw van 178 sociale huurwoningen op de Van Voorthuijsen- locatie vindt er na jaren compensatie plaats voor de sloop van de woningen aan de Marnixstraat/Zwartepad. Al in 2006 heeft de SP, zich over deze sloop van betaalbare woningen zeer kritisch uitgelaten. Zie: /nieuws/2006/02/zwarte-pad-en-marnixstraat-worden-gesloopt Ook over de volledige plannen voor Leiden Noord is de Leidse SP-fractie in eerste instantie ontevreden. Lees: /nieuws/2006/05/sp-levert-forse-kritiek-op-plannen-leiden-noord

De voortdurende inzet van de Leidse SP-fractie over de jaren leidt nu tot meer sociale, betaalbare woningen omdat andere betrokkenen op het gebied van woningbouw deze noodzaak niet langer verborgen kunnen houden. Met het nu genomen besluit voor de ontwikkeling van de Van Voorthuijsen- locatie, wordt bevestigd dat de SP al jaren de juiste analyse heeft voor wat er op de Leidse woningmarkt gebeuren moet. De bouw van meer betaalbare huurwoningen. Het fors bij bouwen van betaalbare huurwoningen in diverse prijsklassen op deze plek is verstandig en wordt niet langer ontkend door college en woningbouwvereniging De Sleutels. Met andere woorden: de SP is de voortrekker voor de Leidse woningmarkt, College en woningbouwcorporaties in Leiden volgen!

Kooiplein

De uitvoering naar wat het nieuwe Kooiplein moet worden is inmiddels in volle gang. De aanloop naar het definitieve besluit voor uitvoering, is daarbij niet makkelijk gegaan. Met name omdat de veranderingen van het Kooiplein altijd verknoopt zijn geweest met de verkeerskundige ingrepen van de Willem de Zwijgerlaan. De financiële onderbouwing van het plan is dan ook vanaf het eerste moment stevig onder de loep genomen door de SP-raadslid Louk Rademaker. Daarnaast heeft hij zich al in het vroegst mogelijke stadium van de plannen voor het Kooiplein ingezet voor voldoende betaalbare woningen bij het Kooiplein.

In de plannen, zoals voorgelegd aan de gemeenteraad in 2006 staat oorspronkelijk opgenomen dat er naast winkels vooral dure huurwoningen worden gebouwd (ongeveer 451) en slechts een beperkt aantal sociale huurwoningen (ongeveer 113). SP-raadslid Louk Rademaker vindt steun voor de bouw van 80 extra sociale huurwoningen. Zie: /nieuws/2006/06/80-extra-betaalbare-woningen-bij-het-kooiplein. Tegelijkertijd worden er voor de realisatie van het Kooiplein in totaal 116 sociale huurwoningen gesloopt, een aantal daarvan houden geen verband met de verkeersingrepen van de Willem de Zwijgerlaan. Het betreft woningen aan de Pieter Bothstraat, J.P. Coenhof, Bernardstraat en enkele huizen op de Kooilaan. Bij het sloopbesluit is er nog een behoorlijk bedrag waarvoor geen dekking bestaat. Beide elementen zorgen ervoor dat de SP tegenstemt. Zie: /nieuws/2007/01/sloop-rond-kooiplein-wel-besloten-maar-toch-onzeker

Omdat het plan voor het Kooiplein financiële dekking mist, wordt er na inspanningen van de SP-fractie besloten om het bestaande plan opnieuw tegen het licht te houden. Uiteindelijk komt er een neiuw plan voor het Kooiplein uit, dat haalbaar en betaalbaar is. Met een redelijk aantal betaalbare huurwoningen. In totaal komen er in het nieuwe Kooiplein 104 betaalbare huurwoningen en 328 koop- en vrije sector woningen. Hoewel er minder betaalbare huurwoningen gebouwd worden, dan er volgens het sloopbesluit uit 2007 verdwijnen, ligt er een plan dat crisisbestendig is en waarbij Leiden Noord een nieuw hart krijgt voor de wijk. Lees: /nieuws/2010/02/nieuw-plan-kooiplein-goedgekeurd Zonder de inzet van SP-raadslid Louk Rademaker, zou een heroverweging over de plannen rond het Kooiplein er nooit zijn gekomen. Ook in het geval van het Kooiplein is de realiteitszin van de SP van grote waarde. Bezint eer ge begint!

Conclusie

Waar leidt het harde werk van de Leidse SP-fractie van de afgelopen jaren toe, als je het geheel aan plannen voor Leiden Noord bekijkt? Uiteindelijk staat er tegenover de sloop van woningen aan het Zwarte Pad/Marnixstraat (76) en de sloop van woningen als gevolg van de besluitvorming over het Kooiplein (116), de bouw van betaalbare woningen aan het Kooiplein (104) en op de Van Voorthuijsen- locatie (178). Per saldo zijn dat 90 extra sociale huurwoningen in Leiden Noord. Zonder de inzet van de SP, zou dat cijfer lager uitvallen. Bovendien is de inzet van de SP belangrijk als het gaat om het toetsen van de financiële onderbouwing voor dergelijke grote projecten.

Een andere belangrijke conclusie moet zijn, dat alle betrokkenen op het gebied van woningbouw, niet langer kunnen ontkennen dat meer betaalbare woningbouw in Leiden noodzakelijk is. Er is volop vraag naar betaalbare (huur-)woningen. Daarom worden bestaande woningbouwplannen aangepast, zoals op de Van Voorthuijsen- locatie. De SP-fractie strijdt al jaren voor voldoende betaalbare woningbouw en dat krijgt nu eindelijk navolging van andere partijen en organisaties die betrokken zijn bij woningbouw in Leiden. SP-duoraadslid Han Dirks: 'Het heeft lang geduurd, maar het besef dringt door: het bouwen van betaalbare woningen voldoet aan de vraag op de Leidse woningmarkt. Daarmee breng je balans in een zeer verstoorde situatie. De SP geeft de richting aan, anderen volgen gelukkig!'

Meer informatie: Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, Tel nr: 06-28 73 85 88